Meubelketen IKEA lanceert een ongezien rekruteringsplan: de retailer is in België op zoek naar 300 mensen zonder specifieke diploma’s of ervaring voor jobs in de logistiek, de restaurants en het callcenter.
Specifieke opleidingsprogramma’s
Met de aanwervingen wil IKEA naar eigen zeggen de kwaliteit van zijn klantenervaring verbeteren, als antwoord op de bevoorradingsproblemen waarmee de keten te kampen heeft. “Bij IKEA België willen we de daling van de hoeveelheid beschikbare producten compenseren door het advies aan onze klanten te verhogen”, zegt People & Culture manager Isabel Puig.
Met een nooit geziene rekruteringscampagne getiteld ‘Jij bent de ontbrekende schakel’ wil de retailer zo’n 300 banen invullen, onder andere op het gebied van logistiek, voor de restaurants of het callcenter. Het bedrijf vraagt van kandidaten geen specifieke kwalificaties of ervaring: na de aanwerving krijgt elke nieuwe werknemer een specifiek opleidingsprogramma. De campagne krijgt ook een intern luik: medewerkers worden uitgenodigd om mensen uit hun omgeving aan te brengen.
IKEA is lang niet de enige retailer die op zoek is naar medewerkers. Ook in de supermarktsector voelt men een krapte op de arbeidsmarkt: nu de horeca en de eventsector weer zijn opgestart, keren veel mensen die tijdens de coronacrisis op de winkelvloer kwamen helpen, weer terug naar hun eerste liefde. Lidl rijdt het land rond met een jobbus en ook Colruyt is een rekruteringscampagne gestart.