(Publireportage) Geen duurzaam stukje vlees of gezond pak melk zonder Arvesta: de landbouwspecialist bouwt aan het voedselsysteem van de toekomst en helpt zo retailers en fabrikanten om hun ecologische voetafdruk te verlagen.
Ecologie en economie
De gemeenschappelijke factor achter de duurzame tarwe in de LU Prince koekjes van Mondelez, het diervriendelijke varkensvlees van Marcassou of de inspirerende bakmixen van Niamh? Arvesta, de grootste landbouwspecialist van België, is de onmisbare schakel tussen de landbouwer en de retailer. Het bedrijf werkt elke dag aan oplossingen voor de toekomst. Daarbij gaan ecologie en economie hand in hand. “Tegen 2025 willen nog meer dan vandaag een voorloper zijn in duurzaamheid voor boer, tuinder en consument”, zegt woordvoerder Stéphanie Deleul.
Zo ontwikkelde Arvesta een veevoer verrijkt met lijnzaad en gezonde omega-3 vetzuren, dat ervoor zorgt dat de methaanuitstoot bij vlees- en melkrunderen significant daalt. Ook de stikstofuitstoot kan naar beneden dank zij aangepast voer met een lager ruw eiwitgehalte. Met ‘carbon farming’ slaan boeren CO2 op in de grond. De organisatie is ook wereldleider in mobiele gotensystemen voor de glastuinbouw: die systemen van Hortiplan beperken het waterverbruik en garanderen zo een duurzame groententeelt. “Veel retailers en fabrikanten herbekijken hun lastenboeken om de productie duurzamer te maken. Wij kunnen hen hierbij helpen.”
Charcuterie en koekjes
Een mooie case is de recente lancering van het label “Le Cochon bien-être” door het Ardense vleeswarenmerk Marcassou. De duurzame kwaliteitscharcuterie wordt geproduceerd in de Ardennen met lokaal vlees en met respect voor dierenwelzijn. De varkens krijgen meer ruimte in de stallen, worden niet gecastreerd, krijgen geen antibiotica en worden gevoerd met een natuurlijke plantaardige voeding die rijk is aan granen. “Ons Taintstop varkensvoer geeft slechte bacteriën in de darm geen kans. Zo voorkomen we dat de varkens gecastreerd moeten worden om een hinderlijke geur tegen te gaan bij het bakken.”
Een andere verwezenlijking is de duurzame Harmony-tarwe waarmee koekjesfabrikant Mondelez in Herentals de koekjes van LU Prince bakt. Het zijn slechts enkele voorbeelden die illustreren hoe Arvesta mee zorgt voor een duurzaam stukje vlees, eerlijke gezonde groenten, een gezonde liter melk… “We bepalen mee welk eten op het bord van de consument terecht komt. Onze relevantie in de voedingsketen is groot.”
Boer wordt manager
Tijdens de coronacrisis werd het belang van een lokale voedselbevoorrading weer overduidelijk. “De boer van de toekomst is een moderne manager. Onze agromanagementsystemen brengen met drones alle percelen in kaart. Op basis van die data kan de boer met precisietechnologie aan de slag om de opbrengst te verbeteren. De Belgische land- en tuinbouw levert producten van erg hoge kwaliteit én die duurzaam geproduceerd zijn, terwijl de groenten en fruit die we invoeren uit Peru, Californië, Zuid-Afrika vaak zijn behandeld met producten die hier verboden zijn. Daar gelden andere normen, dat vergeten mensen vaak. Er is gebrek aan een gelijk speelveld op dat vlak.”
Arvesta realiseert een omzet van 1,5 miljard euro met 2000 medewerkers. De afdeling diervoeding vertegenwoordigt 50% van die omzet. Het voer zorgt mee voor duurzame melk of een duurzaam stukje vlees. De divisie land- en tuinbouw is goed voor 35% van de omzet. Met zaden, meststoffen, pootaardappelen, mobiele gotensystemen en gewasbeschermingsmiddelen draagt Arvesta bij aan de duurzame productie van aardappelen, groenten, fruit en graan voor koekjes. De afdeling retail tot slot weegt 15% van de omzet. Hieronder vallen de 250 Aveve-winkels, de 3 Eurotuin-vestigingen en ook de afdeling bloem, met de merken Soezie en Niamh.
10 duurzame ambities van Arvesta
-
Arvesta gaat voor 100% gecertificeerde soja tegen 2026.
-
Globale waterbesparing van 3 miljard liter tegen 2025.
-
Stikstofreductie tot 15% tegen 2024
-
Jaarlijkse CO2-reductie van 250.000 ton tegen 2025.
-
100% antibioticavrij voer tegen 2028
-
Meer dan 50% van de grondstoffen via water vervoerd
-
20% van het wagenpark hybride of elektrisch tegen 2024.
-
Streven naar 0 ongelukken op productiesites
-
Gezonde medewerkers dank zij het Fit@Arvesta programma: nu al 50% participatie, doel is 100%.
-
Alle consumentenverpakkingen in recycleerbare monoplasticfolie tegen 2023.