De Colruyt-groep heeft een nieuwe site voor de productie en verpakking van smeersalades in gebruik genomen. Daarmee versterkt de retailer zijn onafhankelijkheid tegenover andere spelers op de markt.
Ruimte voor groei en innovatie
Wekelijks produceren de 45 medewerkers van Fine Food Salades 55 ton smeersalades en sauzen voor OKay en de Colruyt-keten. De producten zijn er te koop onder de huismerken Boni Selection en Everyday.
De nieuwe productiesite in Halle meet 4200 m² en moet de groei van beide supermarktketens helpen opvangen en de onafhankelijkheid ten opzichte van de markt verhogen. Bovendien is er ruimte voorzien om nieuwe producten te ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld veganistische spreads. “Deze nieuwe site is een belangrijke investering voor Fine Food en bewijst het geloof van Colruyt Group om met eigen producten en eigen vakmanschap het verschil te maken”, zegt directeur Gunter Uyttenhove. “Wekelijks kopen tienduizenden klanten onze salades. We hebben nu alle technische mogelijkheden om onze productie verder op punt te stellen en voluit voor verduurzaming te gaan.”
Minder plastic
Die verduurzaming komt onder meer tot uiting in de nieuwe verpakkingen, waarmee de retailer op jaarbasis 45,5 ton plastic bespaart. De saladepotjes kregen een volledig nieuw ontwerp, met dunnere wanden en een deksel met kliksysteem. Bovendien zijn ze 100% recycleerbaar. Tegen 2025 wil Colruyt Group trouwens alle huishoudelijke verpakkingen van de eigenmerkproducten herbruikbaar, recycleerbaar, composteerbaar of biodegradeerbaar maken.
Ook bij de bouw van de productiehal zelf stond duurzaamheid voorop. Er liggen meer dan 800 zonnepanelen op het dak en de site is aangesloten op de interne waterzuivering van Fine Food. Regenwater wordt opgevangen en hergebruikt.