Volgens Miguel Patricio, topman van voedselgigant Kraft Heinz, zullen consumenten overal ter wereld rekening moeten houden met stijgende voedselprijzen.
Hogere kosten
In een gesprek met de BBC zei Patricio dat het Amerikaanse bedrijf de prijzen in verschillende landen verhoogt. Meer dan de helft van de Kraft Heinz-producten zijn op de thuismarkt al duurder geworden, en hetzelfde staat elders te gebeuren. “We verhogen de prijzen, waar nodig, over de hele wereld”, zei hij.
Volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN hebben de prijzen van ingrediënten zoals granen en oliën hun hoogste peil in 10 jaar bereikt. Tijdens de coronapandemie is in veel landen de productie van grondstoffen gedaald. Maatregelen om het virus onder controle te krijgen, maar ook ziekte, beperkten de productie en levering. Nu de economieën weer op gang zijn gekomen, heeft het aanbod van deze producten de terugkerende vraag niet kunnen bijhouden, wat tot hogere prijzen heeft geleid. Bovendien zijn ook de lonen (door de krapte op de arbeidsmarkt) en de energieprijzen gestegen.
Niet alles aan consument doorrekenen
Deze brede waaier van factoren draagt bij tot de stijgende voedselprijzen, stelt Patricio. “De consument zal moeten wennen aan hogere voedselprijzen, aangezien de wereldbevolking toeneemt, terwijl de hoeveelheid land waarop voedsel kan worden verbouwd, beperkt is.”
Toch moeten niet alle kostenstijgingen aan de consument worden doorgerekend, vindt de topman. “Ik denk dat het aan ons, aan de industrie en aan de andere bedrijven is om te proberen deze prijsstijgingen tot een minimum te beperken,” zei hij. In dat verband verwacht hij op wat langere termijn ook veel van de technologische vooruitgang, waardoor de productiviteit in de voedselproductie nog kan verbeteren.
Recent hebben al verschillende andere voedingsreuzen waaronder Coca-Cola en PepsiCo prijsstijgingen aangekondigd. Aangezien zowat alle grondstoffen en ingrediënten duurder werden, zullen wellicht nog meer bedrijven dat voorbeeld volgen.