Jumbo-topman Frits van Eerd wil meer lokaal assortiment in de Belgische winkels. De retailer neemt een paar jaar de tijd om de Belgische winkelformule goed en krachtig neer te zetten.
“Nog niet genoeg”
Jumbo wil niet per se de grootste, maar wel de beste zijn, zegt topman Frits van Eerd in een interview met Distrifood naar aanleiding van het honderdjarig jubileum van het bedrijf. Hij vindt België een “prachtig marktgebied”, maar er is nog werk aan de winkel. “Kijk, in België zitten we op 20 winkels en daar kunnen we veel sneller groeien, naar 100 bijvoorbeeld. Maar dat is in deze fase niet interessant. Onze formule moet daar aarden.”
Zo ver is het nog niet, denkt de CEO: “We hebben op dit moment voor de Belgische markt 3000 artikelen opgenomen in ons assortiment. De feiten zeggen mij dat dit nog niet genoeg is. Wij moeten meer assortiment hebben, moeten daarvoor meer leveranciers vinden. De indeling van de winkels moet daaropvolgend kloppen.”
Voor dat proces wil de retailer zichzelf de nodige tijd gunnen. “Je kunt wel zeggen, dat moet sneller, maar dat gaat niet snel. We willen liever nu een paar jaar de tijd nemen, om dat goed en krachtig neer te zetten. Als je dat eenmaal voor elkaar hebt, dan ga je heel snel natuurlijk. Hoe snel we dat voor elkaar hebben? Ik weet het niet. Ik heb geen flauw idee.”