Hema gaat zich nog sterker focussen op de eigen winkels en online kanalen binnen de Benelux en Frankrijk. Na de terugtrekking uit het Verenigd Koninkrijk en Spanje zet de retailer nu ook de samenwerking met Wehkamp en Casino stop.
“Beter op langere termijn”
Via enkele tientallen vestigingen van Franprix en Casino-Géant (beide van de Groupe Casino) verkocht Hema al sinds 2019 een selectie van 250 artikelen. Toenmalig eigenaar Marcel Boekhoorn wilde van Hema een merk maken dat in meerdere winkels kon worden gekocht. Ook met andere (online) retailers, waaronder Wehkamp en Jumbo, sloot hij soortgelijke samenwerkingen.
Intussen is er echter veel veranderd: Hema kwam in handen van de familie van Eerd (Jumbo) en sinds juni is er met Saskia Egas Reparaz ook een nieuwe CEO. Zij verklaarde bij haar aantreden al dat de winkelketen zich in eerste plaats zou richten op duurzame groei in de kernmarkten, meer bepaald de Benelux en Frankrijk. De recente terugtrekkingen uit het Verenigd Koninkrijk en Spanje maken deel uit van die strategie.
Nu maakt Hema dus ook een einde aan de samenwerking met Wehkamp, Franprix en Casino-Geant. Die met Jumbo, waarbij Hema-schappen in Jumbo-supermarkten staan, blijft uiteraard wel overeind. “Het is belangrijk dat Hema zich focust op de eigen winkels en online verkoopkanalen binnen de gekozen kernlanden”, zegt topvrouw Egas Reparaz in een persbericht. “Van kanalen die buiten deze scope vallen moeten we helaas voor dit moment afscheid nemen. Door deze keuze te maken kunnen we groeikansen in de toekomst beter benutten.”
Hema lonkt intussen wel naar Duitsland en Oostenrijk als mogelijke groeimarkten. Die landen zullen “nader onderzocht worden op het klantenpotentieel.”