Het lijdt weinig twijfel dat Belgische supermarkten in de komende maanden fors duurder zullen worden. Leveranciers vragen hogere prijzen, omdat ze zelf geconfronteerd worden met oplopende kosten voor grondstoffen, energie en transport. De onderhandelingen lopen.
“Tweede crisis”
Momenteel onderhandelen supermarkten en producenten volop over de groothandelsprijzen voor volgend jaar. De meeste leveranciers stellen prijsstijgingen van 5 tot 10% voor, maar er zijn ook uitschieters tot wel 25%. Dat is een gevolg van de forse toename van de kosten voor grondstoffen, energie en transport. “De toestand is vrij extreem. Dit is eigenlijk een tweede crisis, na corona. Onze leveranciers rekenen een stuk van hun gestegen kosten door, en nu moeten wij hetzelfde doen bij de supermarkten”, zegt de woordvoerder van een groot Belgisch voedingsbedrijf in De Tijd.
Grote multinationals als Kraft Heinz, PepsiCo en AB InBev hebben de voorbije weken al prijsstijgingen aangekondigd. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie geeft aan dat tientallen bedrijven dat ook van plan zijn.
De supermarkten hebben begrip voor de verzuchtingen van de voedingsbedrijven, maar blijven waakzaam voor al te gortige eisen. “Sommige bedrijven handelen opportunistisch en vragen een te grote stijging”, zegt een supermarktmanager. “We merken bijvoorbeeld dat producenten van grote merken een dubbel zo grote stijging vragen als de leveranciers van onze huismerken. Ook de eisen van concurrenten die hetzelfde product maken, verschillen erg. Dan klopt er iets niet. Alleen geoorloofde prijsstijgingen keuren we goed.”
Hogere prijzen onvermijdelijk
Als de groothandelsprijzen stijgen, zullen de prijzen voor de consument aan de kassa ongetwijfeld ook toenemen. Supermarktketen werken immers met marges van hooguit enkele procenten en kunnen niet anders dan de prijsverhogingen door te rekenen. Vraag is wanneer de prijsstijgingen zichtbaar zullen worden op het kasticket.
Onze eigen hoofdredacteur Stefan Van Rompaey verwacht niet dat alle prijzen op 1 januari meteen fors zullen stijgen: supermarktketens kijken naar elkaar, niemand zal de eerste willen zijn die ermee begint. “Maar stap voor stap moeten ze overstag gaan. Daarom waarschuwde Colruyt twee weken geleden dat het dit jaar minder winst zal boeken. Het vreest de prijsstijgingen in het begin zelf te moeten betalen, omdat de concurrentie zijn prijzen niet onmiddellijk zal durven te verhogen.”