Unilever moest vandaag teleurstellende cijfers de wereld insturen: in volume verkocht het concern 1,5% minder dan vorig jaar. Een flinke prijsverhoging zorgde er nog wel voor dat de omzet kon stijgen. De verwachting is ook dat de kosten nog een tijdje hoog zullen blijven.
Hogere prijzen
In het derde kwartaal steeg de omzet van Unilever met 4% naar 13,5 miljard euro, maar dat was uitsluitend het gevolg van prijsverhogingen en overnames. De totale verkopen daalden immers met 1,5%: vooral in Zuidoost-Azië stond de verkoop onder druk ten gevolge van de coronapandemie, schrijft het AD.
“De kosteninflatie blijft hoog en zal ook volgend jaar aanhouden”, verklaarde CEO Alan Jope bij de publicatie van de kwartaalcijfers. De topman voegde eraan toe dat het concern de prijzen in alle categorieën en markten zal aanpassen en een reeks productiviteitsmaatregelen zal nemen om de gestegen kosten te compenseren.
Eerder deze week waarschuwden onder meer Danone en Procter & Gamble al voor hogere kosten. Beide giganten gaven ook aan dat nieuwe prijsstijgingen in het verschiet liggen.
Thee
In de marge van de cijfers meldt Unilever nog dat de operationele afscheiding van de theetak, met bekende merken als Lipton en Pukka, helemaal rond is. Unilever bekijkt nu de verschillende opties voor de divisie, waarbij een beursgang, een volledige verkoop of een partnerschap nog steeds mogelijk zijn.