Smartphones nekken TomToms
De verkoop van de gps-toestellen en kaartabonnementen staat zwaar onder druk door de gratis toepassingen die beschikbaar zijn voor gebruik op smartphones en tablets. Daardoor zal de vraag naar betaalde oplossingen jaarlijks met tien à vijftien procent inzakken, zegt topman Harold Goddijn in een gesprek met NRC Handelsblad.
TomTom wil nu focussen op de verkoop van licenties, zoals het bedrijf die nu al aan onder meer Apple levert. Ook de samenwerking met autofabrikanten zou hogere marges geven. Door te stoppen met de consumententak zou het bedrijf meer middelen krijgen om in dit segment te investeren.
Voor de nieuw verkochte navigatiesystemen worden de abonnementen op de verkeersdiensten en kaartenupdates trouwens al afgeschaft. De gps-toestellen zijn nu nog goed voor de helft van de omzet van TomTom.
Omzet 13% achteruit
Tomtom boekte in het eerste kwartaal van 2013 een omzet van 202 miljoen euro, een daling van 13% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Vooral de verkoop van losse toestellen aan particulieren en de inbouw in nieuwe auto’s lag aan de basis van die terugval. Voor heel dit jaar verwacht Tomtom een omzet van 900 tot 950 miljoen euro. Het uiteindelijke resultaat zal grotendeels samenhangen met de evolutie van de autoverkopen.
Financieel leed TomTom in het eerste trimester van 2013 een verlies van 2,3 miljoen euro. In dezelfde periode van 2012 bleef de malus nog beperkt tot circa 1,5 miljoen euro.