In de strijd tegen voedselverspilling geeft de Britse supermarktketen Iceland levensmiddelen, die op de laatste dag van hun houdbaarheidsdatum zijn, gratis weg aan online klanten.
Landelijke uitrol
De keten, die vooral gespecialiseerd is in diepvriesproducten, verwacht op die manier jaarlijks meer dan 1,3 miljoen producten weg te schenken, goed voor een totale waarde van 600.000 euro. De uitrol naar in alle duizend vestigingen volgt op een succesvolle test in veertig winkels, schrijft Retail Gazette. Daarbij gaf de retailer meer dan 17.000 artikelen gratis weg, wat de klanten een gemiddelde terugbetaling van 1,58 pond (1,9 euro) per bestelling opleverde.
Het proces vraagt geen extra handelingen van de klant. Als een besteld artikel het enige is dat nog rest én op die dag vervalt, wordt het gescand, gelabeld en zoals gebruikelijk in de winkelwagen gelegd, maar niet aangerekend. Nog voor de levering krijgt de klant een bericht over het gratis artikel.
Iceland wil alle gekoelde en verse voeding alsook brood en gebak in het programma opnemen. “We weten dat houdbaarheid een grote rol speelt bij het ontstaan van voedseloverschotten, en nu hebben we een innovatieve manier gevonden om dit binnen onze winkels en via online winkelen tegen te gaan”, zei algemeen directeur Richard Walker. “Ons initiatief helpt niet alleen voedselverspilling tegen te gaan, maar ondersteunt ook onze klanten.”