Hema gaat binnenkort in enkele winkels Jumbo-producten verkopen. De test maakt deel uit van de nieuwe strategie die CEO Saskia Egas Reparaz heeft uitgetekend.
Nauwer samenwerken
Welke Jumbo-producten uiteindelijk bij Hema terecht zullen komen, moet nog uitgetest worden. De topvrouw denkt in de eerste plaats aan maaltijden en broodjes voor onderweg, zegt ze in een gesprek met NU.nl. De samenwerking is niet onlogisch, aangezien de stichtersfamilie van Jumbo sinds vorig jaar ook Hema in handen heeft. Eerder kregen ook al heel wat winkels van Jumbo een rek met Hema-producten.
Hema gaat ook extra investeren in winkelbeleving en winkelgemak. De digitalisering zal versneld doorgevoerd worden om een “naadloze verbinding met die winkels te maken.” Het is de bedoeling om die omnichannelaanpak ook in de groeilanden Duitsland en Oostenrijk uit te rollen.
Duurzaamheid
De producten zelf moeten duurzamer worden, stelt de CEO. De winkelketen wil zich richten op producten die langer meegaan, met een herkenbaar Nederlands design en die toch betaalbaar zijn voor iedereen. “Daarmee nemen we steeds meer afstand van de wegwerpmaatschappij”, zegt Egas Reparaz.
Hema kondigde eerder al aan dat het zich meer dan ooit zal focussen op de eigen winkels en online kanalen binnen de Benelux en Frankrijk. In dat kader trok de retailer zich al terug uit het Verenigd Koninkrijk en Spanje. Ook de aan de samenwerking met Wehkamp en de shop-in-shops bij Franprix en Géant Casino kwam een einde.