In het derde kwartaal heeft AB InBev beduidend meer bier verkocht dan analisten hadden voorspeld. De drankengroep verhoogt bijgevolg de winstprognose voor heel 2021.
Hogere volumes én prijzen
Tijdens de zomermaanden stegen de totale volumes met 3,4%, waarbij de niet-bieren zelfs groeiden met 7,8%. Analisten rekenden vooraf op een lichte daling van 0,1%, meldt De Tijd.
AB InBev verkocht niet alleen meer, maar verhoogde bovendien zijn prijzen. Daardoor steeg de kwartaalomzet op organische basis met 7,9% tot 14,3 miljard dollar (12,3 miljard euro). Per hectoliter namen de opbrengsten met 4,3% toe.
De brutobedrijfswinst klom 3% hoger tot 5,2 miljard dollar (4,5 miljard euro), terwijl een daling van 2% werd verwacht. Nochtans kreeg de brouwer af te rekenen met ongunstige valuta- en grondstofprijsschommelingen en hogere kosten in de toeleveringsketen in bepaalde markten.
Prognose
“In het derde kwartaal was onze volume- en opbrengstengroei groter dan zowel in 2020 als in 2019, vóór de pandemie, dankzij consequente toepassing van onze strategie, investering in onze merken en versnelde digitale transformatie”, zei CEO Michel Doukeris in een toelichting bij de resultaten.
De topman kondigde ook aan de ondergrens van de winstverwachting te verhogen naar 10%. Tot nu toe ging de biergigant uit van een ebitda-groei van 8 tot 12% voor het volledige jaar.