Hoewel maaltijdboxbezorger HelloFresh de omzet in het voorbije kwartaal opnieuw flink zag toenemen, viel de winstgevendheid sterk terug, als gevolg van grote investeringen en stijgende kosten.
Meer klanten, meer bestellingen
De opbrengsten stegen in de afgelopen drie maanden met bijna 46% tot 1,4 miljard euro. HelloFresh verwerkte 27,6 miljoen bestellingen, ruim 41% meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Het aantal actieve klanten groeide van 5 miljoen naar 6,9 miljoen.
De maaltijdpakketbezorger blijft intussen investeren in de verhoging van de productiecapaciteit en de uitbreiding naar nieuwe markten. In juli ging het bedrijf van start in Noorwegen en sinds oktober is HelloFresh eveneens actief in Italië. De overname van YouFoodz, de grootste producent van kant-en-klaarmaaltijden in Australië, is volledig afgerond en onlangs nam HelloFresh bovendien een belang van 10% in zijn Russische branchegenoot Chefmarket.
“Met al die investeringen behouden we de focus op onze omzetdoelstelling van 10 miljard euro op middellange termijn en zijn we goed op weg om de toonaangevende wereldwijde speler in ‘food solutions’ te worden”, zegt Dominik Richter, mede-oprichter en CEO van HelloFresh.
Kosten nemen toe
De grote investeringen wogen wel op de winstgevendheid van het bedrijf. De aangepaste brutobedrijfswinst (aebitda) daalde met ruim 30% tot 79,8 miljoen euro. De aebitda-marge kromp van 11,8% naar 5,6%. Naast de hoge investeringskosten speelden de terugkeer naar een ‘normaler zomerseizoen’ en in mindere mate een zekere vorm van inflatie in bepaalde kostencategorieën daarin een rol, stelt HelloFresh.
Voor heel 2021 verwacht het bedrijf nu een omzetgroei van 57 tot 62%. Tot nu toe rekende HelloFresh op een toename van 45 à 55%. De winstverwachting blijft overanderd: de aebitda-marge zou moeten uitkomen tussen 8,25 en 10,25%.