De eigenaar van het Zweedse meubelmerk, Inter Ikea Group, gaat zijn prijzen verhogen. Het bedrijf zag de winst het voorbije jaar dalen door hogere transport- en grondstofkosten en verwacht dat de bevoorradingsproblemen nog tot ver in 2022 zullen aanhouden.
Lagere winst
Ondanks een recordomzet doordat mensen als gevolg van de pandemie meer tijd thuis doorbrachten, daalde de winst voor belastingen van de Inter Ikea Group – de franchisegever van de woonwarenhuizen en verantwoordelijk voor de bevoorrading – in de 12 maanden tot augustus met 16% tot 1,71 miljard euro. In vergelijking met boekjaar 2019, dus vóór de coronacrisis, kromp de winst met 4%, schriijft Reuters. Als belangrijkste verklaring voor de winstdaling schuift Inter Ikea de sterke stijging van de transport- en grondstofprijzen naar voren.
“Het was een uitdaging om de Ikea-winkels en magazijnen bevoorraad te houden. Verstoringen in de toeleveringsketen hebben geleid tot een aanzienlijke daling van de beschikbaarheid van producten, en daarvan moeten we nog herstellen. We verwachten dat dit tot ver in het fiscaal jaar 2022 zal aanhouden”, aldus het bedrijf gisteren.
Manoeuvreerruimte
Financieel directeur Martin van Dam verwacht dat het boekjaar 2022 moeilijk wordt met meer uitdagingen. “Gezien de schaarste en de prijs van grondstoffen, met daarnaast nog de logistieke problemen, wordt het moeilijk om in het fiscaal jaar 2022 te groeien.”
De CFO denkt ook dat de leveringsgerelateerde kosten nog verder zullen stijgen. Tot nu toe hield Inter Ikea de productprijzen voor de franchisenemers stabiel, maar dit jaar zullen de hogere kosten minstens gedeeltelijk doorgerekend worden. “Hoewel we onder deze uitdagende omstandigheden niet langer vaste prijzen kunnen garanderen voor de retailers, zijn we ook van plan om een deel van de gestegen kosten zelf op te vangen.” Volgens Van Dam hebben de winkeliers zo enige vrijheid om te beslissen of, en in welke mate, zij de hogere prijzen aan het winkelend publiek doorberekenen.