Bol.com-afhaalpunten zorgen voor boost
Ahold zet zwaar in op online: in 2016 wil het concern een omzet van 1,5 miljard euro halen uit zijn webshops, wat op een verdrievoudiging in vijf jaar zou neerkomen. Die online verkoopkanalen omvatten niet alleen de webversies van de klassieke warenhuizen, maar ook de Amerikaanse websupermarkt Peapod en het overgenomen Bol.com.
Bol.com boekt nu al een dubbelcijferige groei, en dat bestellingen bij de e-tailer sinds kort ook kunnen worden afgehaald in een zestigtal supermarkten van Albert Heijn geeft de verkoop volgens Ahold-topman Dick Boer nog een bijkomende boost.
Het aantal Bol.com-afhaalpunten zal dan ook snel worden uitgebreid in 2013. Die zouden immers moeten toelaten om een aantal nadelen die verbonden zijn aan thuislevering, zoals het verplicht thuisblijven tussen bepaalde uren, op te vangen.
‘Web only’ als uitbreiding dienstverlening
De voorbije maanden heeft Ahold zijn online aanbod al gevoelig uitgebreid, met name bij de webversie van dochterketen Albert Heijn. Het gamma is er volgens Boer nu even groot als in een Albert Heijn XL, maar het webaanbod zal op termijn sterker groeien. Zo komen er ook producten die alleen online verkocht zullen worden.
“Wat we over de laatste tien jaar geleerd hebben, is dat supermarkten moeten focussen op de ervaringen rond verse voeding. Ze geven consumenten een reden om naar de winkel te gaan. Daarnaast is ook het gebruiksgemak van belang: supermarkten zijn goed voor wekelijkse aankopen, kleinere winkels bieden dan weer de opportuniteit om voor dagelijkse aankopen dichter bij de klant te zitten”, meent Dick Boer.
Daarbovenop moet een supermarktketen volgens de topman nog een website hebben “als uitbreiding van de lokale winkels. De Toscaanse olie die je zoekt, moet niet noodzakelijk in de rekken staan, maar je moet ze wel online kunnen vinden. De kern van onze visie op foodretail is dan ook versheid, gebruiksgemak en een voldoende groot aanbod”, aldus nog Boer.