In 2026 bestaat de Nederlandse koffie- en theeketen Simon Lévelt 200 jaar. Tegen die tijd wil het familiebedrijf nog minstens tien extra verkooppunten openen.
Meer potentieel
Simon Lévelt telt momenteel 41 winkels in Nederland en België. Daarnaast zijn de producten te koop via natuurvoedingswinkels en sinds dit jaar liggen ze bovendien bij Albert Heijn in de schappen.
Het familiebedrijf wordt geleid door Mikkel Lévelt, die in 2003 haar vader opvolgde als directeur en zich nu vooral bezig houdt met de operationele kant van de zaak. Sinds 2017 ligt de commerciële verantwoordelijkheid echter bij Bert Jongsma, die eerder onder meer algemeen directeur was van Fairtrade Original.
“Simon Lévelt heeft een rijke historie, alleen zit daar nog meer potentieel in dat nu niet benut wordt”, zegt Jongsma in een gesprek met RetailTrends. “Dat hebben we de afgelopen jaren ingevuld, met onder meer een nieuwe webshop en nieuw productassortiment.”
Geen uniformiteit
Simon Lévelt haalt twee derde van zijn inkomsten uit de eigen winkels en de webshop. De rest is afkomstig uit de verkoop bij partners, waaronder de natuurvoedingwinkels, Albert Heijn, Makro, Picnic en Sligro. Precieze omzetcijfers wil Jongsma niet kwijt, maar hij geeft wel aan dat de opbrengsten vorig jaar met 15% zijn gestegen. “Corona heeft ons in elk geval geen windeieren gelegd. Wij zijn een merk dat producten maakt voor thuisgebruik en dat hebben we ook in de omzetcijfers teruggezien.” Ook voor dit jaar verwacht hij opnieuw groei.
In de komende jaren wil de koffieketen het aantal speciaalzaken opdrijven tot minimaal vijftig. Tegelijkertijd wil Jongsma de uniformiteit van de winkels verbeteren en de zichtbaarheid in de winkelstraat verhogen. “Het beeld is nu heel divers, dat moet anders”, besluit hij.