Diageo, eigenaar van sterkedrankmerken als Johnnie Walker, Smirnoff en Baileys, verwacht dat de groei van de drankenverkoop ook de komende jaren aanhoudt. Over enkele jaren moet het marktaandeel zelfs de helft hoger liggen dan nu.
Tienjarenplan
De Britse drankenfabrikant rekent voor de eerste helft van het boekjaar 2022, dat eindigt in juni, op een omzetgroei van minstens 16%. Het bedrijf wil zijn marktaandeel in de gehele alcoholmarkt tegen 2030 ook verhogen tot 6%. Vorig jaar bedroeg dat nog 4%, schrijft Nu.nl.
De voorbije maanden zijn de coronabeperkingen in veel landen opgeheven. De horeca heropende en daardoor namen de verkopen weer toe. Diageo houdt wel rekening met mogelijk nieuwe beperkingen, omdat het aantal coronabesmettingen in heel wat landen spectaculair is gestegen. In Nederland werd al beslist dat horecazaken de komende weken om 20u moeten sluiten.
Voor de jaren tot 2025 verwacht de drankenfabrikant een groei van 5 tot 7%. Mogelijk zal de toenemende inflatie wel wegen op de bedrijfsresultaten.