Amazon is erin geslaagd om de kosten van zijn ‘Just Walk Out’-technologie sinds 2017 met maar liefst 96% af te bouwen. Dat maakt de weg vrij voor een bredere uitrol.
Rentabiliteit opkrikken
Volgens Business Insider is de e-commercereus van plan om de komende jaren nog meer in de kosten te snijden. Het bedrijf wil de omzet en winstgevendheid van de winkels verder laten groeien en werkt bovendien aan enkele partnerships met derde partijen.
Momenteel zouden de operationele kosten van een kassaloze winkel van 1.000 m² nog slechts 159.000 dollar (140.000 euro) per jaar bedragen. Dat is 96% minder dan vier jaar geleden, toen het Amazon nog 4 miljoen dollar (3,52 miljoen euro) kostte om zo’n winkel een jaar lang open te houden. In de genoemde bedragen wordt geen rekening gehouden met marketingkosten of merchandisingvergoedingen.
Amazon heeft zopas zijn zevende kassaloze Amazon Fresh-supermarkt in het Verenigd Koninkrijk geopend, meer bepaald in East Sheen, in zuidwest Londen. Volgens de laatste geruchten zou de achtste in Chingford (Essex) komen. Bovendien wil de retailer de komende jaren wel honderden fysieke winkels openen, niet enkel in het VK maar ook in Europese landen als Duitsland, Spanje en Italië.