In Manhattan hebben Amazon en Starbucks de handen in elkaar geslagen voor een hoogtechnologische koffie- en buurtwinkel. De Starbucks-vestiging werkt kassaloos en heeft binnenin een eigen Amazon Go-shop.
Shop-in-koffieshop
In de Manhattan-buurt in New York heeft een nieuw co-concept de deuren geopend: op 59th Street is voortaan een Starbucks Pickup-afhaalcafé met Amazon Go-winkel te vinden. De koffiebar gebruikt de kassaloze scantechnologie “Just Walk Out” van Amazon zodat mensen snel een koffie of een snack kunnen kopen, zonder nog langs de kassa te hoeven.
Bij het binnenkomen kunnen klanten aan de balie hun Starbucks-koffie oppikken die ze eerder via de app bestelden of iets te eten kopen in de geïntegreerde Amazon Go-markt. Om die binnen te gaan, moeten ze zich wel eerst aanmelden. Dat kan ofwel met een QR-code in de Amazon-app, maar gebeurt ook steeds vaker met je handpalm: met Amazon One koppelt Amazon kredietkaartgegevens aan de handafdruk van consumenten. Gewoon je hand tonen volstaat dus om je aan te melden.
In het Amazon Go-gedeelte van de winkel kunnen consumenten zowel Starbucks-producten, zoals koekjes en wraps, als kant-en-klare salades en broodjes van Amazon Kitchen kopen. Ook lokale trekkers zoals broodjes van Ess-a-Bagel en Magnolia Bakery zijn er in het assortiment te vinden.
Meer vestigingen op komst
Wat bezoekers meenemen, wordt vanzelf van de kredietkaart gehaald. Dat maakt ook consumptie ter plaatse mogelijk: naast de displays met eten zijn er zitplaatsen, grotere cabines voor vergaderingen en solo-eetcabines voor wie er wil telewerken of studeren. Extra koffie kunnen bezoekers bestellen via de Starbucks-app of bij een barista aan de toog.
“Het is een proof of concept waar we allebei van leren,” vertelt Kathryn Young, senior vice president voor wereldwijde groei en ontwikkeling bij Starbucks, aan CNBC. In het komende jaar staan nog twee soortgelijke winkelopeningen op de planning. Sinds de coronapandemie zoekt Starbucks naar gedigitaliseerde, contactloze en goedkopere manieren om consumenten van koffie te voorzien. De keten sloot op anderhalf jaar tijd 400 winkels, maar opende in steden wel meer afhaallocaties en zet sterk in op online voorbestellen.