De Nederlandse webwinkel bol.com rekent erop dat de sterke groei ook in de komende jaren zal aanhouden, voornamelijk dank zij de partnerverkopers. Daarom moet de capaciteit van de magazijnen verdubbelen.
Drie groeipijlers
Tegen eind 2025 wil bol.com in totaal beschikken over 500.000 m² magazijnruimte. Momenteel gebruikt de webwinkel zo’n 250.000 m², verspreid over vijf locaties. Drie jaar geleden was dat nog maar 50.000 m², schrijft Emerce.
De forse uitbreiding is nodig om de voorziene groei op te vangen. Algemeen directeur Margaret Versteden wil niet enkel het productaanbod nog verbreden, maar verwacht ook dat het aantal partnerverkopers op het platform de komende jaren explosief zal stijgen, van 48.000 naar 75.000. Daarbij zal bol.com ook in toenemende mate de logistieke dienstverlening voor zijn rekening nemen: over vier jaar zou tot 90% van die partners dat proces uitbesteden in ruil voor een commissievergoeding.
Ten slotte wil Versteden fors meer inkomsten halen uit reclame op het platform. Momenteel zou ongeveer 30% van de verkooppartners al betalen voor advertenties op bol.com. Volgens de algemeen directeur kan de omzet uit die zogenaamde retailmedia in de komende jaren met honderden miljoenen stijgen.
Vorige week maakte eigenaar Ahold Delhaize bekend dat het z’n e-commerceplatform gedeeltelijk naar de beurs wil brengen. Dat moet meer middelen genereren om de verdere groei van het webplatform te financieren. Dit jaar zal het bedrijf een omzet van 5,5 miljard euro realiseren. De verwachte brutowinst zal tussen de 150 en de 170 miljoen euro uitkomen