Europa werkt aan een nieuwe wet digitale markten, die de machtspositie van grote technologiereuzen zoals Amazon, Google en Facebook (Meta) moet indijken. Al vrezen andere e-commercespelers, zoals Zalando en Bol.com, dat zij misschien de dupe worden.
Poortwachters online
De eerste stappen zijn gezet voor een ‘Digital Markets Act’, die de vrije onlinemarkt moet bewaken en het machtsoverwicht van grote technologiespelers beperkt. In december vorig jaar is het wetsvoorstel door de Europese Commissie ingediend, het Europees Parlement heeft het voorstel nu goedgekeurd.
Over de concrete invulling van de wet wordt nog verder gediscussieerd, maar zeker is alvast dat ’s werelds grootste technologiespelers, zoals Amazon, Google, Facebook en Alibaba, een rol als “poortwachters” wordt toebedeeld. Zij worden zelf verantwoordelijk voor een vlotte en vrije toegang tot onlineconsumptie, ook bij concurrenten.
Het betekent bijvoorbeeld dat Amazon of Alibaba verkopers op hun marktplaats ook moet toelaten om via andere platformen te verkopen. Google Shopping mag zijn eigen shopresultaten niet bevoordelen tegenover andere webshops of prijsvergelijkers. Het is bovendien de bedoeling om overnames moeilijker te maken, zodat de techgiganten hun machtspositie niet zomaar blijven uitbreiden.
Ook Europese webreuzen in gevaar
Opvallend genoeg is het voorstel door de parlementsleden ook nog strenger gemaakt. Oorspronkelijk zouden de strenge regels gaan gelden voor bedrijven met minimum 8 miljard euro omzet en 80 miljard euro beurswaarde. Na de stemming van de Commissie deze week ligt de ondergrens al op 6,5 miljard euro omzet en 65 miljard euro beurswaardering. Ook bedrijven met 45 miljoen actieve eindgebruikers vallen straks onder de wet.
Eerst steunde de Europese technologie- en e-commercesector de nieuwe wet, maar nu vrezen ze voor zichzelf. Ook zij kunnen nu mogelijk in aanmerking komen. De e-commercebedrijven van de Europese Tech Alliantie, waaronder Booking, Bol.com en Zalando, noemen de verstrengde voorwaarden een “obstakel voor de groei van Europese e-commerceplatforms”, aldus het FD. Zeker Bol.com is bezorgd, nu de marktplaats volgend jaar naar de beurs trekt. Ahold Delhaize vreest plots dat de wet de groei van “innovatieve Europese spelers” tegenhoudt.
De Europese Tech Alliantie pleit nu voor een onderscheid tussen socialemedianetwerken en e-commercebedrijven. Bij die laatste mag het aantal actieve gebruikers dan geen rol spelen, alleen het aantal kopende klanten, luidt de redenering. In de komende weken wordt verder onderhandeld over het wetsvoorstel, pas in 2023 moet de uiteindelijke Digital Markets Act van kracht worden.