De speciaalzaak voor hardlopers Runners’ Lab nam vorige maand een opmerkelijk initiatief. Oprichter Koen Wilssens sloot zijn 5 vestigingen gedurende evenveel dagen, om met bijna al zijn werknemers op teambuilding naar Spanje te gaan. Gek of geniaal? “Op lange termijn heeft het alleen maar voordelen”, meent Wilssens.
Coronacrisis
“We organiseerden de voorgaande jaren al steevast een teambuildingsweekend in het najaar”, vertelt Wilssens aan RetailDetail. “Toen vertrokken we op zaterdagavond, en waren we weg tot maandagavond, waardoor onze winkels ook al een dag dicht bleven.”
Maar dit jaar schakelde Runners’ Lab dus nog een versnelling hoger, en daar was de coronacrisis niet vreemd aan. “Het was alle hens aan dek, met grote inspanningen om meteen online onze dienstverlening uit te breiden”, vertelt Wilssens. “Toen hebben veel mensen vrijwillig bijgesprongen om de boel draaiende te houden. We hadden stampvolle agenda’s om klanten op afspraak verder te helpen, en dat verliep bovendien door de coronamaatregelen niet in de meest aangename werkomstandigheden.”
Daar bovenop verwelkomde Runners’ Lab in die lockdownperiode zowat 20 nieuwe werknemers, die door de omstandigheden nog geen kans hadden gezien om de rest van het team, zeker die van de andere winkels, te leren kennen.
Misschien niet uniek, maar wel zelf bedacht
Wilssens benadrukt dat hij het idee niet gepikt heeft. “Ik ga zeker niet roepen dat we iets uniek hebben gedaan, maar we hebben dit wel helemaal zelf bedacht.” Vrees voor een zware financiële impact had hij niet. “Wij leveren een dusdanige service aan onze klanten, dat die niet gaan wegblijven omdat wij even gesloten waren”, klinkt het. “Uiteraard ga je zoiets wel zien in je maandcijfers, maar ik ben niet bang voor een impact op ons zakencijfer over het hele jaar.”
En zag het personeel zo’n langgerekte uitstap zelf zitten? “Toen we het aanvankelijk aankondigden, hadden sommigen wel vragen van praktische aard, onder meer qua organisatie thuis. En ook een volledige sluiting van onze activiteiten zorgde hier en daar voor wat bezorgdheid. Maar uiteindelijk zijn we met bijna iedereen vertrokken, en hebben de thuisblijvers via een beurtrol wel gezorgd dat de webshop goed bleef draaien.”
Positieve klantenreacties
Veel boze klanten heeft het initiatief niet opgeleverd, integendeel. “We hadden voordien soms ook al wel eens een teleurgestelde klant die voor een gesloten winkel stond tijdens een opleidingsdag”, zegt Wilssens. Die noteerde vooral positieve signalen van klanten die hem feliciteerden omdat hij het aandurfde om zoiets te doen.
Want hoewel het in andere sectoren niet ongewoon is dat bedrijven meerdaagse teambuildings organiseren, lijkt zoiets voor een retailer veel minder evident. Maar Wilssens twijfelt niet dat dit in de toekomst nog zal gebeuren, zij het niet jaarlijks. “Het wordt moeilijk om deze te evenaren”, grijnst hij. “Alles is perfect verlopen, zelfs het weer was ideaal. Ik vind dat retailers zich moeten durven open stellen voor dit soort dingen. Wij zijn al zo veel beschikbaar voor onze klanten, en onze service is ons sterkste punt. Als je die kan aanbieden met collega’s die na zo’n teambuilding weer helemaal de motivatie en de passie te pakken hebben, dan brengen die dat vanzelf over op de klant.”