Beter Bed heeft in Groningen een eerste ‘experience store’ geopend. De winkel van 1550 m² wil meer advies en meer beleving bieden, met onder meer chatbots en matrasabonnementen.
Beleving in plaats van product
In Groningen heeft Beter Bed de eerste vestiging van een nieuw winkelconcept geopend, genaamd Sleep Experience. De belevingswinkel past in de nieuwe strategie van de beddenretailer om de fysieke basis te verstevigen met nieuwe winkelconcepten. De winkel biedt nieuwe technologische snufjes, een sterkere beleving en een uitgebreid duurzaam assortiment.
De beleving is opgebouwd rond het gebruiksmoment, niet rond de producten. Zoals eerder al in het nieuwe Light Gallery-concept, verdeelt de winkel zich in “een intieme nachtelijke sfeer” enerzijds en “een frisse, vitale ochtendsfeer” anderzijds. Daarmee wil het concept duidelijk maken dat het niet om de bedden per se draait, maar om een goede nachtrust.
Sensoren en kartonnen bedden
Technologie moet in de winkel meer personalisatie mogelijk maken. Chatbot Bo geeft bijvoorbeeld interactief slaapadvies, terwijl het M-line digitaal interactief scherm – naar eigen zeggen één van de grootste LED-wanden van Europa – meer informatie geeft over producten. Sensoren kunnen er ook het lichaam van de klant meten en zo een persoonlijk slaapprofiel met matrasadvies opstellen. In de nabije toekomst is het de bedoeling dat mensen ook thuis de metingen kunnen doen, wat online bestellen vergemakkelijkt. Met een slimme matras en andere slimme apparaten is er bovendien aandacht voor internet of things-toepassingen.
In de winkel is er ook aandacht voor duurzame oplossingen: meer dan een derde van het assortiment zou al uit duurzame producten bestaan, zoals bedden en meubels van gerecycled karton. Twee nieuwe matrassencollecties zijn volledig gemaakt van herbruikbare materialen. Een meer circulaire oplossing is dan weer Leazzzy, een abonnementsformule waarbij klanten een boxspring-matras kunnen leasen.
CEO John Kruijssen noemt de nieuwe winkel “de belichaming van onze recent gelanceerde strategie richting 2025” en zegt dat die de standaard zet voor uitrol naar het verdere winkelnetwerk. Concreet zegt de topman dat er meer belevingswinkels van het nieuwe concept gaan komen én dat elementen die goed werken ook in andere winkels toegepast zullen worden.