Geholpen door de coronacrisis, publiceerde Jysk onlangs nieuwe recordcijfers. Zowel in België als in Nederland ziet de Deense woonwinkelketen nog ruimte voor tientallen bijkomende winkels.
Tuinmeubelen
42 jaar na de oprichting telt de keten wereldwijd meer dan 3000 vestigingen, goed voor een omzet van 4,4 miljard euro. De bedrijfswinst (ebit) steeg afgelopen boekjaar met ruim een vijfde naar omgerekend 600 miljoen euro.
Jysk profiteerde van het toegenomen thuiswerk door corona: daardoor verkocht de retailer veel meer bureaus, tafels, maar ook tuinmeubelen, zegt Frank Christant van Jysk Nederland/België/Frankrijk aan RetailTrends. “Het was gewoon niet bij te houden. Het was heel extreem.”
Veel potentieel
In Nederland heeft Jysk al een honderdtal winkels, maar de retailer wil er doorgroeien naar minimaal 130 vestigingen. Volgens Christant kan de formule immers ook succesvol zijn op het platteland en in wijkwinkelcentra. Bovendien ligt er nog veel potentieel in de Randstad: “We gaan nu pas de derde winkel in Amsterdam openen, kom op zeg. En we hebben er maar eentje in Den Haag.”
Waar de manager in Nederland mikt op vijf bijkomende winkels per jaar, moet het groeiritme in België dubbel zo hoog komen te liggen. Bedoeling is om de komende jaren door te groeien van 43 naar minstens honderd winkels. Ook in Wallonië slaat het concept inmiddels aan en mogelijk komen er uiteindelijk zelfs 130 vestigingen in heel België.
Frankrijk biedt zelfs nog meer mogelijkheden om te groeien: Jysk telt er nu vijftig winkels en wil dat aantal op termijn vertienvoudigen. “Dat lijkt erg ambitieus, maar het heeft 65 miljoen inwoners. In Duitsland, met 82 miljoen inwoners, hebben we bijna duizend winkels. Dus vijfhonderd moet dan kunnen”, zegt Christant.
Employer branding
Om de forse groei te ondersteunen, investeert Jysk ook in extra logistieke capaciteit. In Lelystad bouwt de retailer een nieuw distributiecentrum van 110.000 m², dat over drie jaar operationeel moet zijn. Het zal niet alleen de Nederlandse en Belgische winkels bevoorraden, maar ook die in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
De grootste hinderpaal om de grote ambities te realiseren, is het vinden en houden van geschikt personeel, zegt de topman. “Het wordt verdomd moeilijk om aan goede mensen te komen. Employer branding is daarom ook voor ons belangrijk in Nederland. […] We treden nu meer naar buiten. We moeten het merk Jysk voor medewerkers en toekomstige medewerkers gaan laden.”