De Italiaanse concurrentiewaakhond AGCM heeft Amazon een boete van 1,1 miljard euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominate marktpositie. De e-commercegigant legt zich niet neer bij de boete en gaat in beroep.
Discriminatie
Volgens de AGCM heeft Amazon onafhankelijke verkopers op het platform, die hun logistieke afhandeling niet uitbesteden aan het e-commercebedrijf, benadeeld. Via ‘Fulfilment by Amazon’(FBA) levert het bedrijf allerlei logistieke diensten aan verkooppartners, zoals opslag, verpakking en verzending. De controle-instantie stelt echter dat Amazon een reeks voordelen koppelt aan gebruikers van FBA, waardoor de zichtbaarheid van hun producten toeneemt. Op die manier zou Amazon zijn eigen producten bevoordelen, meldt VRT NWS.
Amazon heeft al aangekondigd in beroep te zullen gaan tegen de boete, die het als “onrechtvaardig” en “buiten proportie” beschouwt. Volgens het e-commercebedrijf is FBA zuiver optioneel. Slechts een minderheid van de onafhankelijke verkopers zou er ook effectief gebruik van maken.
Amazon werd de voorbije jaren al meermaals beboet: in juli legde de Luxemburgse privacywaakhond CNPD het Amerikaanse bedrijf nog een boete op van 746 miljoen euro. Daarnaast lopen er ook nog twee onderzoeken van de Europese Commissie naar de handelspraktijken van de e-commercereus.