Het uitbreken van de coronacrisis begin vorig jaar was een mokerslag voor de sterkedrankenmarkt. Toch verwacht Barardi dit jaar met dubbele cijfers te groeien. Francis Debeuckelaere, topman voor Europa, legt uit hoe dat komt.
Drie trends
Sinds het uitbreken van de pandemie en de sluiting van de horeca, heeft de markt zich steeds krachtiger hersteld. “De consumenten hebben op de crisis gereageerd door thuis cocktails te maken en de charme van aperitieven, die ze wat vergeten waren, te herontdekken”, zegt Debeuckelaere aan L’Echo.
Daarnaast is de vraag naar alcoholarme of alcoholvrije dranken sterk toegenomen, een tendens waar Bacardi op inspeelde door alcoholvrije Martini op de markt te brengen, zowel in flesjes als in blikjes. Daarbij ontwikkelde de drankengroep een uniek de-alcoholiseringsprocédé waarop ze een patent nam. Tegen 2024 mikt Debeuckelaere op een jaaromzet van één miljard dollar (885 miljoen euro) in dit marktsegment in Europa.
Ten slotte is de wedloop naar premiumisering met de heropening van de horeca in een stroomversnelling geraakt, zegt de topman. “Op cafe of in het restaurant willen de consumenten zichzelf verwennen en geven ze de voorkeur aan kwaliteit. Wij zien dit ook in de supermarktsector, waar de klanten zich haasten om de duurste flessen te kopen om ze als eindejaarsgeschenk te geven.”
Schaarste
Bacardi wordt nu zelfs geconfronteerd met schaarste. “Er is niet genoeg cognac, tequila en single malt whisky meer op de wereldmarkt”, zegt Debeuckelaere. “Ik zou veel meer kunnen verkopen.”
Het tekort is zowel het gevolg van de toenemende vraag als van de verstoring van de bevoorradingsketens. Het betekent wel dat de prijzen zullen stijgen. De verhogingen mogen de consument niet afschrikken, aldus Debeuckelaere. “De prijselasticiteit in de sector gedistilleerde dranken is klein. Wanneer de prijzen met een paar procent stijgen, houdt de markt traditioneel stand.”