Topman Hein Deprez van Greenyard ziet zijn visie op een duurzame voedingssector bevestigd in The Future of Food, het nieuwe RetailDetail-boek dat intussen al aan zijn tweede druk toe is.
Het belang van lokale verankering
“Dit is voor mij het meest alomvattende werk dat ik tot nu toe gezien heb over de vele nieuwe voedingstrends en de evolutie van het duurzaamheidsaspect in de productie van nieuwe voedingsproducten. Daarenboven plaatst het boek deze trends in de context van een sterk evoluerende wijze waarop voeding van het veld tot bij de consument terecht komt”, zegt Hein Deprez, co-CEO van groenten- en fruitspecialist Greenyard. Hij is één van de topmanagers uit de foodsector die het boek in avant-première te lezen kregen.
“Alle nieuwe technologieën en ideeën die vandaag wereldwijd bestudeerd en geïmplementeerd worden, zijn heel nauwkeurig beschreven met de gepaste links naar concrete voorbeelden. De kennis die ik hier opdoe, versterkt enkel onze mening dat retailers met een sterk lokaal verankerde voetafdruk (een goed verspreid en dicht netwerk van winkels) in staat zullen zijn om het nieuwe gezonde en duurzame ontbijt, middag- en avondmaal op een efficiënte en duurzame manier op tafel te brengen.”
Lovende reacties
“De retailers die erin slagen om al deze nieuwe producten en technologieën te incorporeren in hun zakenmodel, zullen de aandacht van de consument winnen en worden de kampioenen in het invullen van de laatste mijl. Dit boek wordt verplichte lectuur voor de top-250 mensen van ons bedrijf”, besluit hij.
Wel meer toplui uit de voedingssector laten zich lovend uit over het boek The Future of Food – Een nieuw recept voor de voedingssector van Jorg Snoeck en Stefan Van Rompaey. Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, schreef een nabeschouwing. Ook Alexandre Bompard, de topman van Carrefour, gaf een reactie, net als onder andere Jef Colruyt (Colruyt Group), Koen Slippens (Sligro), Nils van Dam (Milcobel) en Wim Destoop (PepsiCo).
Eén en ander bleef niet zonder gevolg: al na enkele weken zat Uitgeverij Lannoo Campus door zijn voorraad Nederlandstalige exemplaren van het boek. Een tweede druk komt eraan. Het boek is beschikbaar in de betere boekhandel en webshop, in het Nederlands en het Engels. Voor leveringen van grotere aantallen in België kan u bestellen via deze link. Nederlanders kunnen terecht bij uitgever Van Duuren Management en bij managementboek.nl.