Het Antwerpse stadsbestuur heeft in het toeristisch centrum negen sfeergebieden vastgelegd om investeerders, eigenaars, vastgoedmakelaars en ondernemers bij te staan in hun zoektocht naar een geschikte locatie voor hun handelspand of investering.
Leidraad
In overleg met de vastgoedsector en de handelaars is het toeristisch centrum in negen gebieden onderverdeeld, elk met hun eigen unieke sfeer. “Antwerpen staat in eigen land en in de buurlanden hoog aangeschreven als winkelstad. Dat is een reputatie die we moeten koesteren”, zegt Koen Kennis, schepen voor middenstand en toerisme, in een persbericht.
De sfeergebieden moeten een leidraad bieden voor investeerders, eigenaars en vastgoedmakelaars, gaat de schepen verder. “Doordat ze een duidelijk beeld hebben van de sfeer die een gebied uitstraalt, kunnen ze doelgericht investeren.” Daarnaast kan ook de stad zelf er ook gebruik van maken voor toekomstige projecten of bij beleidskeuzes.
De negen gebieden zijn de volgende:
-
Meir Boulevard: waar zich vooral de grote ketens bevinden
-
Schuttershofstraat: high-end en luxeshopping
-
Botanique: waar klassezaken gevestigd zijn
-
De Wilde Zee: speciaalzaken, nicheproducten en ambachten
-
Modebuurt: eigentijdse modefilialen
-
Kloosterstraat: een mix van oud en nieuw design en interieur
-
Historisch Centrum: een mix van handel en horeca omringd door historische trekpleisters
-
het Eilandje: de voormalige havenbuurt waar heel wat horeca en nachtleven te vinden is
-
het Zuid: de buurt met grote musea