Hoe donkerder, hoe duurder
Terwijl de rest van het land uitkijkt naar koopjes bij Aldi of Lidl blijft Harrods de gegoede Britten uit hartje Londen en de koopkrachtige toeristen aantrekken. En dat doet het nu ook met exclusieve dranken. Tweeduizend fijne wijnen, 200 champagnes en 500 sterke dranken vormen er het aanbod. De goedkoopste fles kost er 9,95 pond, omgerekend zowat 11,50 euro.
Om de klant te leiden, worden de prijscategorieën aangeduid met een kleurcode. Hoe donkerder de kleur, des te dieper mag in de geldbuidel worden getast.
Het neusje van de zalm wordt daarbij Dalmore Paterson Collection met twaalf zeldzame whisky’s die dateren van 1926 tot 1990, elk in een aangepaste verpakking en met een globaal prijskaartje van 987.500 pond, of omgerekend 1,1 miljoen euro.
Flesje champagne van zo’n 20.000 euro
Ook de Louis Roederer-champagne van 2002, waarvan er dit jaar in het Verenigd Koninkrijk slechts zeven flessen verkocht worden, mag er zijn. De kostprijs of – beter – investeringsprijs beloopt 18.000 pond of omgerekend 20.700 euro.
Harrods heeft ook de intentie om regelmatig degustaties met speciale promoties te organiseren om het doelpubliek aan zich te binden.
“Alles voor iedereen”
Intussen loopt het gewone volk voorbij aan Harrods. De leuze in de gevel – Omnia Omnibus Ubique of alles voor iedereen – dekt al lang de lading niet meer. Het warenhuis is immers sinds 2010 in handen van Qatareese investeerders, en die willen een return op hun belegging.
Al zal Harrods het niet makkelijk krijgen: het moet steeds meer opboksen tegen de online luxehandelaars en tegen de nieuwe koopcentra voor de superrijken in Dubai en in Zuidoost-Azië.
Er gaan dan ook stemmen op om de gewone Britse consument toch opnieuw te omarmen zodat de toekomst van het warenhuis niet louter afhangt van vermogende toeristen, wiens gedrag deels wordt bepaald door wisselkoersschommelingen en politieke stabiliteit.