De groei bij Just Eat Takeaway vertraagde flink in het vierde kwartaal. Toch fietst de maaltijdbezorger langzaam richting winst: dit jaar zou de marge nog maar licht negatief mogen zijn.
1,1 miljard bestellingen
Just Eat Takeaway kreeg in 2021 een derde meer orders te verwerken en rondde zo de kaap van een miljard bestellingen: in totaal was het jaar goed voor 1,1 miljard orders. Samen waren die 28,1 miljard euro waard. Toch moest de maaltijdbezorger in het vierde kwartaal een tandje terugschakelen: de groei in het aantal orders bedroeg nog ‘maar’ 14%. Versoepelingen van de coronamaatregelen lieten weer meer mensen op restaurant gaan, in plaats van aan huis te laten leveren.
CEO Jitse Groen is niettemin tevreden, aangezien het bedrijf in de tweede helft van het jaar wel de winstgevendheid wist te verbeteren. Ook in 2022 verwacht Just Eat Takeaway de winstmarge op te schroeven. 2021 was het piekjaar van de verliezen, meent Groen: in 2022 moet de EBITDA-marge tussen de -0,6% en -0,8% uitkomen.
Steeds meer boodschappen
De maaltijdkoerier verwacht dit jaar ook de marktposities verder te versterken. Zo ging het bedrijf vorig jaar al verschillende samenwerkingen met supermarktketens aan om voor hen boodschappen te leveren. In het Verenigd Koninkrijk levert Just Eat Takeaway voor Asda en One Stop, in Canada wordt een ‘dark store’-model uitgerold. In de Verenigde Staten lanceerde dochterformule Grubhub zelfs een hele nieuwe afdeling om boodschappen te leveren: Grubhub Goods werkt nu al samen met Instacart en 7-Eleven, meer partners worden gezocht.
Groen beklemtoont tot slot dat hij plannen van de Europese Commissie verwelkomt om koeriersbedrijven te verplichten medewerkers sociale bescherming en een vast statuut te bieden. Aangezien Just Eat Takeaway al tienduizenden koeriers in de Europese Unie in dienst heeft, gelooft het management dat het bedrijf van deze wetgeving zal profiteren, sneert het naar concurrenten.