Ook Walmart bereidt zich voor op het metaversum: de retailgigant wil een eigen cryptomunt lanceren en virtuele producten als NFT verkopen. Zeven patentaanvragen moeten dat mogelijk maken.
Virtuele elektronica en fitnesstoestellen
Walmart werkt achter de schermen aan zijn virtuele toekomst. De Amerikaanse retailreus heeft zeven verschillende patentaanvragen ingediend waaruit plannen blijken om zelf NFT’s te gaan maken en verkopen. Het zou gaan om allerhande virtuele producten die consumenten in het metaversum kunnen gebruiken: er is sprake van virtuele elektronica, woningdecoratie en speelgoed, tot zelfs sportartikelen en persoonlijke verzorgingsproducten.
Mensen zouden met die virtuele spullen hun virtual reality-omgeving kunnen inrichten, net zoals ze dat met hun fysieke woning doen. Facebook-oprichter Mark Zuckerberg ziet het metaversum immers als een virtuele wereld waar consumenten hun eigen spulletjes en accessoires overal meenemen, van een onlinewerkvergadering tot wanneer ze met vrienden naar een VR-concert gaan.
Er zou dan ook een hele economie ontstaan rond het kopen en verkopen van die virtuele spullen, en daar wil Walmart duidelijk als de kippen bij zijn. Aangezien cryptomunten het betaalmiddel zijn van het metaversum, overweegt Walmart ook een eigen cryptomunteenheid te creëren. Daarvoor is een aparte patentaanvraag ingediend, weet CNBC.
Grondig over nagedacht
Hoe concreet de plannen zijn, is niet bekend. Wel blijkt uit de aanvragen zelf dat er al goed is nagedacht: het zijn lijvige documenten met veel uitleg. Het is dus meer dan een vaag idee. Toch blijft Walmart voorzichtig. De retailer beklemtoont dat het voortdurend nieuwe ideeën en technologieën onderzoekt, die het lang niet allemaal tot een echt product of dienst schoppen. Soms blijft het gewoon bij een probeersel.
Zeker is alvast dat retailmerken geld ruiken in het metaversum. Vorige week kondigde Britse warenhuisketen Selfridges nog de lancering van exclusieve NFT-kunstwerken van Victor Vasarely aan, bekend van zijn ‘Op-Art’ optische illusiekunst uit de jaren zestig. Tegelijk veilt modehuis Paco Rabanne enkele van zijn historische jurken als digitale NFT-prenten. Ook Amerikaanse modemerken Urban Outfitters, Ralph Lauren en Abercrombie & Fitch zouden in de voorbije weken handelsmerken hebben gedeponeerd om virtuele winkels te kunnen openen.