In Nederland groeide Albert Heijn vorig jaar naar 35,9% marktaandeel, in België nam de retailer de kaap van één miljard euro omzet. Het totaal aantal winkels ging voorbij de 1100. CEO Marit van Egmond spreekt van “een uitzonderlijk jaar.”
Sterke online groei
De Nederlandse marktleider kon zijn marktaandeel verhogen tot 35,9%, een stijging met 0,9% vergeleken met 2020. Die groei is deels te danken aan de overname van 38 Deen-winkels, die intussen allemaal werden omgebouwd. Ook online groeit sterk: bezorgen is al goed voor 10% van de omzet op de thuismarkt.
Er kwamen vorig jaar in de Benelux in totaal 76 AH-winkels bij, nog eens 62 winkels werden verbouwd. In Vlaanderen groeide het winkelnetwerk naar 65 vestigingen, en de retailer nam er de kaap van één miljard euro omzet. In Nederland startte de uitrol van AH to go-gemakswinkels naar ruim honderd tankstations van bp en de retailer opende er ook meer dan 65 onbemande kantoorwinkeltjes met partners Selecta en Albron.
Winkels verbouwen
“We hebben een uitzonderlijk jaar achter de rug waarin, net als in 2020, onze prioriteit lag bij veilig winkelen en werken. Gelukkig was er ook ruimte voor mooie ontwikkelingen en groei. Ik wil alle collega’s hartelijk danken voor hun inzet en bijdrage aan dit resultaat, dit is echt het resultaat van een enorme teaminspanning”, zegt directeur Marit van Egmond.
“In 2022 gaan we door op de ingeslagen weg. We blijven wekelijks winkels verbouwen naar het nieuwste winkelconcept waarvan we zien dat het heel goed aanslaat bij klanten. De lancering van Mijn Albert Heijn Premium waarmee klanten kunnen kiezen voor nog meer voordeel zoals 10% korting op het biologisch assortiment, smaakt naar meer. En het succes van onze Prijsfavorieten – goedkope topproducten – krijgt ook een vervolg.”