Aldi en Jumbo kwamen vorig jaar de status quo verstoren in het Belgische winkellandschap, dat al jarenlang gedomineerd wordt door dezelfde supermarktketens en bouwmarkten. Ook fitnessketen Basic-Fit klimt stevig op in de jaarlijkse ranking van Locatus.
Supermarkten domineren
Elk jaar publiceert Locatus een ranking van de grootste winkelformules in België en Nederland, als dataspecialist voor “het veranderende winkellandschap”. Alleen veranderde er in 2021 niet zo heel veel: het zijn in België nog steeds de banken en de supermarkten die respectievelijk het grootste aantal verkooppunten en de grootste totale vloeroppervlakte hebben. Opvallend genoeg is dit in Nederland anders: daar heeft Kruidvat het hoogste aantal winkels van allemaal.
Met meer dan een half miljoen vierkante meter vloeroppervlakte is Carrefour Market het meest aanwezige winkelmerk van het land – en dat is nog zonder zusterconcept Carrefour Express en de hypermarkten. Al is Aldi aan een inhaalbeweging bezig: door de opening van een aantal nieuwe supermarkten prijkt de discounter nu op de tweede plek, vóór Colruyt Laagste Prijzen. Een jaar eerder was dat nog omgekeerd. Ook in de ranking van ketens met de meeste winkels steeg Aldi een aantal plaatsen. De bouwmarkten van Hubo staan qua oppervlakte op de vierde plaats, gevolgd door Lidl.
Groei in pizza’s en badkamers
Waar wel opvallende verschuivingen zitten, is in de fastfood- en interieurbranches – niet toevallig sectoren die flink profiteerden van de coronapandemie. Aveve bouwde verschillende tuincentra om tot Aveve Plus, wat voor een fikse groei van die formule zorgde. Ook Domino’s ging voor expansie en steeg zo liefst elf plaatsen in de ranking van ketens met het grootste aantal verkooppunten: de pizzaformule prijkt nu op de 61e plaats. Quick verdween daarentegen uit de top 100, een gevolg van de switch naar Burger King op veel plaatsen. Trafic en Schoenen Torfs zijn nieuw in de top 100 van hoogste aantal verkooppunten.
Qua oppervlakte kenden Basic-Fit, X2O, Jysk, HandyHome en Dovy de grootste groei. Basic-Fit steeg liefst 31 plaatsen in de lijst met grootste winkeloppervlakte en staat nu op plaats 42. De voornoemde woonketens stegen allemaal meer dan tien plaatsen. Het betekent weliswaar dat er ook zakkers zijn: sinds de doorstart moet Wibra het met veel minder vierkante meters doen, net als Selexion. Exterioo, Maxi Toys, Matrassenkoning en Maniet ! Luxus verdwenen zelfs helemaal uit de top 100. Niet per se in aantallen, maar wel in oppervlakte, maakten vorig jaar vier nieuwe spelers hun intrede in de toplijst: Jumbo, Van Marcke, McDonald’s en Van Haren.
Top vijf formules in winkelaantallen (exclusief diensten en tankstations):
-
Aldi: 442 winkels
-
Carrefour Market: 417 winkels
-
Leonidas: 347 winkels
-
Lidl: 307 winkels
-
Carrefour Express: 306 winkels
Top vijf formules in totale vloeroppervlakte:
-
Carrefour Market: 546.702 m²
-
Aldi: 448.653 m²
-
Colruyt: 447.461 m²
-
Hubo: 345.663 m²
-
Lidl: 318.354 m²