PepsiCo heeft de ambitie om in 2030 voor alle folieverpakkingen nog uitsluitend gerecycleerd of hernieuwbaar plastic te gebruiken in Europa.
Eerste tests in 2022
Merken als Lay’s, Doritos en Cheetos zullen tegen dan alle niet-duurzame plastic schrappen, is de bedoeling. De CO2-uitstoot van de folieverpakkingen kan zo met 40% gereduceerd worden.
In de loop van dit jaar zullen de eerste consumententesten met alternatieve verpakkingen plaatsvinden, te beginnen met het Lay’s assortiment in Frankrijk. Nadien volgt er ook een proef met het merk Walkers in het Verenigd Koninkrijk. De verpakkingen zullen bestaan uit een mix van gerecycleerd plastic en plantaardige bijproducten, zoals gebruikte bakolie of afval van papierpulp.
Moet normaal worden
“Recycling van flexibele verpakkingen zou in heel Europa de norm moeten zijn. We zien een toekomst waarin onze verpakkingen vrij zullen zijn van nieuw, op fossiele grondstoffen gebaseerd plastic. Ze zullen deel uitmaken van een bloeiende circulaire economie waarin flexibele verpakkingen op hun waarde worden geschat en kunnen worden gerecycled tot een nieuwe verpakking. Samen met onze partners investeren we in de technologische capaciteit om dat te doen. Er moet nu een passend landschap voor regelgeving komen, zodat verpakkingen nooit meer afval worden”, zegt CEO Silviu Popovici van PepsiCo Europe.
Naast de overschakeling op hernieuwbaar en gerecycled materiaal heeft PepsiCo het programma ‘Making Bags Better’ ontwikkeld. Dat zal zich toespitsen op een reeks investeringen en innovaties zodat in Europa meer flexibele kunststoffen gerecycled en opnieuw gebruikt zullen worden.