Ondanks een reeds flink verzadigd Belgisch marktlandschap en een oplopende inflatie, die regelmatig opflakkert in discussies met leveranciers, blijven de voornaamste supermarktketens in ons land verder timmeren aan hun winkelnetwerk. Dat leert een rondvraag van RetailDetail.
Jumbo als knuppel in hoenderhok
Met de ambitieuze nieuwkomer Jumbo als de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok, is het meer dan ooit knokken voor locaties om nieuwe winkels te openen. Jumbo kondigde eerder al aan dat het dit jaar mikt op vijftien nieuwe locaties. Dat wordt niet evident, omdat daar best wat nieuwbouwprojecten bij zijn. Toch maakt directeur België Peter Isaac zich sterk dat hij de ambities kan waarmaken.
En dus ligt de druk bij de anderen om hun posities te verdedigen. Al lijkt er bij Delhaize geen sprake te zijn van druk: de keten trekt de lijn van de voorbije jaren door en mikt voor 2022 op 20 à 25 bijkomende winkels; “Het zwaartepunt zal daarbij liggen bij onze buurtformule Proxy”, zegt woordvoerder Roel Dekelver. “Dat gaat makkelijker, en we komen er ook mee tegemoet aan de vraag van de klanten.” Voor grotere winkels speelt de verzadiging van de markt wel een rol. “Maar er kan nog wel wat bij”, klinkt het bij Dekelver.
De woordvoerder benadrukt dat die plannen vast liggen, en dat externe factoren als de oplopende inflatie die niet zullen doorkruisen. Het enige wat roet in het eten zou kunnen gooien, zijn vertragingen op de bouwwerven zelf. “Dat was vorig jaar onze voornaamste uitdaging, en dat zien we nu ook”, aldus nog Dekelver.
“Share of stomach”
Ook zusterketen Albert Heijn kiest in België voor een verlenging van het groeiritme van de voorbije jaren. “De afgelopen jaren groeiden we aan een tempo van een tiental winkels per jaar”, legt woordvoerster Ann Maes uit. “We gaan dat tempo gewoon aanhouden, op weg naar onze onveranderde ambitie om in België honderd winkels te hebben.” Als de ambitie voor 2022 wordt ingelost, landt Albert Heijn eind dit jaar rond de 75 winkels. Met andere woorden: aan het huidige tempo bereikt Albert Heijn ergens rond 2025 de mijlpaal van de magische honderd.
Maar Albert Heijn wil zich niet blindstaren op winkellocaties alleen: “Share of stomach” is het ordewoord. Het maakt niet uit hoe Belgische klanten bij Albert Heijn shoppen, als er maar producten van bij Albert Heijn op het bord belanden, zeg maar. Maes erkent dat het niet makkelijk is om nieuwe winkellocaties te vinden in België, en dus worden thuisleveringen een almaar belangrijker wapen in dat streven naar een groter “aandeel van de maag”: daarmee kunnen ook regio’s bediend worden waar zich nog geen fysieke winkel bevindt.
Iedereen op een kwartier van een Aldi
Aldi, dat met zijn netwerk van een slordige 440 winkels al een van de dichtste winkelnetwerken van België heeft, zet logischerwijze niet zozeer in op expansie, maar opwaardering van dat netwerk. “Met ons netwerk woont elke Belg op een kwartier van een Aldi-winkel”, merkt woordvoerster Tine De Keersmaker fijntjes op. De dertig “immo-projecten” die voor 2022 op stapel zijn, zijn dan ook in de eerste plaats renovatie- en/of uitbreidingsprojecten.
Dat belet niet dat ze bij Aldi toch nog wat gaatjes gaan stoppen in het reeds uitgebreide winkelnetwerk. Er staan dit jaar vier nieuwbouwprojecten op stapel, maar Aldi wil nog niet kwijt waar die precies zullen komen. De winkeluitbreidingen gebeuren met het oog op een groter comfort voor de klanten, maar ook om plek te creëren voor het steeds groeiende assortiment, waarbij er ook almaar meer aandacht gaat naar de versafdeling.
Colruyt: CRU en Bike Republic
Colruyt is een geval apart: de Halse supermarktgroep werkt met een gebroken boekjaar dat loopt van april tot maart. Dat wil zeggen dat het huidige boekjaar op zijn laatste benen loopt, en de plannen voor het volgende boekjaar nog niet vast liggen. Maar de langetermijndoelstellingen blijven goeddeels ongewijzigd, zoals bijvoorbeeld een jaarlijkse openingsritme van één tot drie Bio-Planets, één à twee Dreamlands en vijf tot acht winkels in Frankrijk.
Op korte termijn is het vooral uitkijken naar de opening van de vierde CRU, die al even in de pijplijn zit. Die opening is nu voorzien voor uiterlijk midden 2022. Voor de nieuwste telg in het Colruyt-imperium, Bike Republic, ligt de lat hoog: de keten moet “op termijn” het aantal winkelpunten verdubbelen. Die timing is voor interpretatie vatbaar, maar met kapers op de kust van het kaliber D’Ieteren, is het duidelijk dat het daar wel eens hard zou kunnen gaan.
Focus op nabijheid
Bij Lidl wordt in 2022 gemikt op vijftien nieuwe en/of totaal vernieuwde winkels. Eind januari ging er al een fonkelnieuwe winkel open in Balen. In de volgende maanden komen daar winkels in Luttre, Marcinelle, Sint-Niklaas en Thuin bovenop. Parallel staan er verschillende winkeluitbreidingen en -herinrichtingen in de steigers. “Zo zetten we de groei van de voorbije jaren met eenzelfde elan verder”, klinkt het bij woordvoerster Isabelle Colbrandt.
Carrefour, ten slotte, laat zich niet vastpinnen op aantallen. Woordvoerder Siryn Stambouli wil wel kwijt dat de focus ligt op de nabijheidsconcepten Carrefour Market en Carrefour Express. “Die komen tegemoet aan de vraag van klanten naar gemakkelijke dagelijkse inkopen”, klinkt het. Stambouli merkt op dat het consumentengedrag als gevolg van de coronacrisis voor verschuivingen in winkelbezoek hebben gezorgd. “De gezondheidscrisis zet mensen ertoe aan thuis te werken, wat gevolgen heeft voor het winkelgedrag in winkels in winkelgebieden, treinstations, metro’s, enzovoort.”