FMCG-producent Henkel laat twee van zijn drie afdelingen samensmelten: de afdelingen schoonmaakproducten en beauty fuseren, alleen de lijmafdeling blijft op zichzelf staan. Het personeel zal de gevolgen voelen.
Beautymerken in de etalage
Henkel creëert een overkoepelende businessunit voor al zijn consumentenmerken, die alle was- en schoonmaakproducten en het segment ‘Beauty Care’ zal omvatten: alles van Schwarzkopf-shampoo tot Persil-wasmiddel komt zo samen. De holding ontkent dat de consumententak zich op termijn helemaal zal afscheuren, maar wil zijn portfolio wel gaan “optimaliseren”.
Het transformatieproces begint dit jaar en loopt naar verwachting tot in 2023. Al dit jaar zullen de gevolgen zich dus laten voelen, zeker in het beautysegment: Henkel suggereert dat wellicht enkele beautymerken zullen worden verkocht of stopgezet.
In gesprek met vakbonden
Wolfgang König, huidig vicepresident van de Beauty-afdeling, wordt topman van de nieuwe consumentenunit. Bruno Piacenza, nu hoofd van de Laundry & Home Care-business, vertrekt ten laatste eind dit jaar. Ook voor het personeel zullen er gevolgen zijn, al wil Henkel nog niet kwijt welke. Er zullen implicaties zijn voor het personeel in beide afdelingen over de hele wereld, klinkt het ietwat cryptisch. Het Duitse concern start alvast de consultatierondes met de vakbonden op, wat duidt op afvloeiingen.
In 2021 heeft Henkel over het algemeen nochtans een goede prestatie neergezet. Vooral de lijmen deden het goed: ondanks sterk stijgende grondstofprijzen, storingen in de bevoorradingsketens en de pandemie was er dubbelcijferige groei. Op voorlopige basis steeg de totale omzet van de Henkel Groep met 7,8%, waarvan 1,4% groei in Beauty Care en 3,9% bij de wasmiddelen. De nieuwe afdeling consumentenmerken moet in de toekomst gaan zorgen voor een jaarlijkse omzetgroei van 3 à 4% en een winstmarge rond de 5%.