Het Nederlandse cosmeticamerk Rituals verkocht vorig jaar bijna een kwart meer, goed voor een omzet van 1,1 miljard euro. Over een vijftal jaar is het plafond in Europa bereikt, dus richt het cosmeticamerk nu de pijlen op Azië.
Naar een verdubbeling
Ondanks de coronapandemie zag Rituals de omzet vorig jaar met 24% stijgen van 889 miljoen naar 1,1 miljard euro. Die mijlpaal doet oprichter Raymond Cloosterman vooruitkijken: het Nederlandse cosmeticamerk kijkt richting Azië voor verdere groei. “We denken dat we de komende vijf tot tien jaar kunnen verdubbelen, misschien zelfs verdrievoudigen”, luidt het.
Over vijf tot zeven jaar is de rek er in Europa uit voor de keten, die nu bijna duizend winkels heeft, dus focust Rituals zich de komende tien jaar op Azië, zegt Cloosterman aan het Financieel Dagblad. In Hongkong heeft de retailer al vijf winkels, met dit jaar nog zes op de planning. Dit jaar moet ook een eerste winkel openen in Singapore of Maleisië. Naar China trekt het merk via Tmall Global.
Cloosterman kijkt ook naar andere diensten en concepten, met het Amsterdamse House of Rituals als testlab: de keten test er onder andere luxueus beddengoed, laat klanten zelf parfum en geurstokken maken en probeert technologische snufjes uit. Zo kunnen klanten er een hersenmassage met een halfuur lang rustgevende muziek krijgen. Cloosterman zet ook in op een eigen app met onder meer yoga-oefeningen. Daar kunnen later nog biometrische armbandjes bijkomen.
Groene geloften
Tegelijk zet Rituals in op duurzaamheid. Het merk had al een duurzaam imago, maar dat wil Cloosterman nu objectief bevestigd zien dankzij een B Corp-certificaat. Om dat keurmerk te krijgen, belooft het cosmeticalabel tegen 2025 20% minder CO₂ uit te stoten voor zijn producten en 10% minder voor het transport. In 2023 moeten de producten voor 90% uit natuurlijke bestanddelen bestaan en worden een deel van de producten navulbaar.
Om de drie jaar worden de doelstellingen door het Amerikaanse B-Corp gecheckt. Het Nederlandse bedrijf haalt op dit moment 90 van de 200 punten. Toch vindt Cloosterman niet dat alle verantwoordelijkheid op de schouders van bedrijven rust. Zo werd Rituals recent nog bekritiseerd omdat het stereotiep oriëntaliserende marketing zou gebruiken en zou samenwerken met antivax-influencers. “Al die dilemma’s kunnen niet op het bordje van bedrijven terechtkomen”, klinkt het: “De wereld wordt wel heel ingewikkeld zo.”