In het slotkwartaal van vorig jaar zag Amazon zijn operationele winst nagenoeg halveren, vooral door hogere kosten. De e-commercegigant kondigt nu een prijsverhoging aan van zijn populaire getrouwheidsprogramma Amazon Prime.
Inflatie
De omzet van het Amerikaanse concern steeg in de periode van oktober tot december met 9% tot 137,4 miljard dollar (120 miljard euro). Vooral de koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday waren een schot in de roos, stelt het bedrijf.
Niettemin kwam de operationele winst met 3,5 miljard dollar (3 miljard euro) bijna de helft lager uit dan een jaar geleden, meldt Het Nieuwsblad. Ook Amazon voelt immers de gevolgen van de oplopende inflatie. Bovendien moest het concern door de krapte op de arbeidsmarkt in de Verenigde Staten meer uitgeven aan personeel. Het bedrijf boekte wel een aanzienlijke meerwaarde op een pakket aandelen van de elektrische autobouwer Rivian, waardoor de nettowinst bijna verdubbelde tot 14,3 miljard dollar (12,5 miljard euro).
Prime wordt duurder
Om de hogere kosten te compenseren trekt Amazon voor het eerst sinds 2018 de prijs van zijn Prime-abonnement in de Verenigde Staten op. Dat getrouwheidsprogramma biedt leden een streamingdienst en allerlei andere voordelen zoals bijvoorbeeld snelle levering. Op jaarbasis komt er omgerekend 17,5 euro bij.
Voor het eerste kwartaal van 2022 verwacht Amazon een omzetgroei tussen 3 en 8%. De bedrijfswinst zou moeten uitkomen tussen 3 en 6 miljard dollar (2,5 tot 5 miljard euro), beduidend lager dan de 8,9 miljard dollar (8 miljard euro) tijdens dezelfde periode vorig jaar.