VS blijft wél groeimarkt
Globaal kon Amazon tussen begin april en eind juni een omzet boeken van 15,7 miljard dollar (12 miljard euro), 22% meer dan in dezelfde periode van 2012. Dat cijfer was erg tegenvallend, omdat de economische malaise in Europa het bedrijf parten speelde.
De verkopen buiten de VS stegen dan ook ‘maar’ 13% tot 6,2 miljard dollar (4,7 miljard euro). Op de Amerikaanse thuismarkt nam de omzet echter wel met 30 procent toe.
Investeren in omzet leidt tot rode cijfers
Omdat de operationele kosten met liefst 23% stegen, sloeg de nettowinst van 7 miljoen dollar om in een even groot nettoverlies. De laatste keer dan Amazon verlies leed, was over het derde kwartaal van 2012.
Amazon geeft veel geld uit om de toekomstige groei te verzekeren. Het investeert onder meer fors in opslagruimte dichter bij de klant. Op die manier kan het bedrijf de bestelling sneller thuisbezorgen.
Cloud computing en videocontent
Bovendien probeert Amazon zijn aanbod te vergroten door niet langer alles in te zetten op de online verkoop van goederen, maar onder meer ook cloud computing aan te bieden aan bedrijven en overheden. In die visie past ook de omschakeling van de verkoop van fysieke boeken en cd’s naar digitale boeken en mp3-bestanden. De top van de verkochte producten wordt overigens al gevormd door digitale items.
Daartoe investeert het bedrijf ook sterk in het kopen van rechten op videocontent, bijvoorbeeld voor het streamen van films en het ontwikkelen van producten zoals de Kindle-tablet.
Ook volgend kwartaal wordt moeilijk
Voor het derde kwartaal verwacht Amazon inkomsten tussen 15,45 miljard dollar en 17,15 miljard dollar (11,6 en 13 miljard euro). Het operationeel resultaat wordt verwacht te liggen tussen een verlies van 100 miljoen dollar en een winst van 275 miljoen dollar (-75 en +200 miljoen euro)
De bandbreedte van de prognose is zo ruim omdat Amazon rekening houdt met 250 miljoen euro aan allerlei eenmalige posten, maar zelfs de hoogste cijfers liggen onder de verwachtingen van de financiële analisten.