Ondanks een hogere omzet is het verlies van de Britse online retailer en technologiegroep Ocado afgelopen jaar fors toegenomen. De investeringen in technologische retailoplossingen kosten immers handenvol geld.
Omzetstijging uitgewist door hogere kosten
De groepsomzet van Ocado groeide met 7,2% tot 2,5 miljard pond (net geen drie miljard euro). Het bedrijf verkoopt online boodschappen in het Verenigd Koninkrijk via een joint venture met Marks & Spencer, een activiteit die tijdens de pandemie een hoge vlucht heeft genomen, en helpt andere (buitenlandse) retailers bij het opzetten en verbeteren van hun online activiteiten. Naar verwachting zal die technologietak op lange termijn de belangrijkste bron van groei worden.
De retailomzet van Ocado steeg in 2021 met 4,6% tot 2,29 miljard pond (2,7 miljard euro), terwijl de inkomsten uit ‘International Solutions’ verviervoudigden tot 66,6 miljoen pond (80 miljoen euro). Het bedrijf opende afgelopen jaar vijf nieuwe ‘fulfilment centres’ voor buitenlandse klanten, waaronder de eerste twee in de Verenigde Staten. De opbrengsten uit logistieke en andere diensten in eigen land stegen met 8,6% tot 710,4 miljoen pond (850 miljoen euro).
Dieprode cijfers
De kosten namen evenwel nog sterker toe dan de omzet: de distributie- en administratiekosten stegen met een vijfde, omdat Ocado fors investeerde in technologische oplossingen voor zijn retailklanten en in de uitbreiding van de ondersteunende functies. Mede daardoor daalde de brutobedrijfswinst van 73,1 miljoen pond naar 61 miljoen pond (72 miljoen euro). Dat resultaat was evenwel in lijn met de analistenverwachtingen, schrijft ShareCast.
Ocado sloot het jaar echter af met een verlies voor belastingen van 176,9 miljoen pond (210 miljoen euro), ruim drie maal meer dan een jaar eerder. Beleggers konden de rode cijfers niet smaken: op de Londense beurs ging het aandeel van de websupermarkt annex technologieleveraar vanmorgen stevig onderuit.