Discountketen Lidl zet in België de schouders onder een project dat regeneratieve landbouw promoot: door koolstof in de bodem op te slaan, kunnen boeren een grote rol spelen in de strijd tegen klimaatverandering.
‘Koolstofboeren’
In een consortium met de Bodemkundige Dienst van België, Rikolto, Boerenbond en Boerennatuur Vlaanderen gaat Lidl landbouwers begeleiden en vergoeden om ‘koolstofboer’ te worden: door CO2 op te slaan in hun landbouwgronden stappen ze mee in de strijd tegen de klimaatverandering.
Planten halen namelijk CO2 uit de lucht en slaan de koolstof op in de bodem, in de vorm van humus. Wanneer landbouwers hun grond zo veel mogelijk bedekt houden met planten en de bodem minimaal bewerken, helpen ze om broeikasgassen uit de atmosfeer te houden. Dat noemt men ook wel ‘carbon farming’. Alleen al in Vlaanderen zouden koolstofboeren op deze manier tot 18,3 miljoen ton CO2 kunnen opslaan, of 13% van de totale uitstoot van de landbouwsector in de afgelopen twintig jaar.
Verdienmodel
Bijkomende voordelen zijn een verbetering van de bodemkwaliteit, de waterhuishouding en de biodiversiteit – en dat zou uiteindelijk ook de oogst ten goede komen. Er zit bovendien een bijkomend verdienmodel achter: landbouwers die koolstof opslaan, zouden zogenaamde ‘carbon credits’ kunnen verkopen aan bedrijven die hun CO2-uitstoot willen verminderen.
“Lidl engageert zich om haar klimaatvoetafdruk aan te pakken van ‘farm to fork’. Uit onderzoek blijkt dat het grootste deel van de emissies verbonden aan onze producten plaatsvinden aan het begin van onze keten, in de primaire sector. We willen dit als keten aanpakken en landbouwers in de transitie helpen, want de kosten vallen op korte termijn, terwijl de voordelen pas later voelbaar zijn”, zegt CEO Boudewijn van den Brand van Lidl. Het gaat voorlopig om een proefproject met vijftien landbouwbedrijven.
De hele voedselketen moet zichzelf heruitvinden om een groeiende wereldbevolking op een gezonde en duurzame manier te blijven voeden. Meer daarover lees je in het boek ‘The Future of Food – Een nieuw recept voor de voedingssector’ van Jorg Snoeck en Stefan van Rompaey, uitgegeven door Lannoo Campus en Van Duuren Management.