Personal shoppers schuimen viertal winkels af
Instacart werkt via crowdsourcing: wie een auto en een smartphone heeft, mag zich aanmelden om boodschappen in de diverse winkels te doen voor klanten die hun bestellingen en hun voorkeurwinkels online doorgeven. Zowat 150 personal shoppers hebben dat intussen ook gedaan. Het bedrijf gaat ervan uit dat ze na verloop van tijd erg efficiënt kunnen winkelen.
De prijs hangt af van de totale aankoopsom en van het opgegeven tijdsbestek, maar de meeste klanten kiezen voor een levering in minder dan twee uur voor een aankoopbedrag van meer dan 35 dollar. Zo’n levering kost hen 3,99 dollar, omgerekend 3 euro.
Instacart gaat daarmee verder dan de klassieke distributeurs, die alleen thuislevering van de eigen producten aanbieden. De Californiërs willen het leven gemakkelijker maken voor de steeds grotere groep consumenten die niet trouw naar dezelfde keten gaat, maar per artikel uitzoekt waar dat het goedkoopst te vinden is.
Kapitaalsverhoging voor nationale expansie
Om het systeem van Oostkust tot Westkust te kunnen uitbreiden, haalde Instacart recentelijk 8,5 miljoen dollar aan vers geld op. Het investeringsfonds Sequoia Capital leidde die operatie en onder meer Khosla Ventures en Gmail-ontwerper Paul Buchheit stapten daarbij in het kapitaal.
Instacart werd eind vorig jaar opgericht door de 26-jarige Apoorva Mehta, een voormalige werknemer van Amazon. Met het nieuwe kapitaal hoopt hij tegen eind volgend jaar zijn dienst in minstens tien grote steden over de hele VS aan te bieden.