In de eerste drie maanden van zijn nieuwe gebroken boekjaar 2021-2022 is Metro fors gegroeid: de omzet kwam zelfs hoger uit dan vóór de coronacrisis.
Horeca veert op
De opbrengsten van het Duitse concern stegen tussen oktober en december met liefst 20% tot 7,6 miljard euro. Het bedrijf zit daarmee zelfs boven pre-coronaniveau. De winkelactiviteiten groeiden met 13% tot 6,2 miljard euro, terwijl de bezorging goed was voor een omzet van 1,4 miljard euro (+64%).
De brutobedrijfswinst nam met een derde toe tot 528 miljoen euro, terwijl de nettowinst bijna verdubbelde tot 195 miljoen euro. Metro verwijst vooral naar de heropleving van de horeca in landen als Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. “Deze twee jaar van pandemie hebben aangetoond dat de ‘out of home’-consumptie onwrikbaar is en dat de horecasector creatief en veerkrachtig is en een sterke comeback maakt”, zegt CEO Steffen Greubel. “De sector zal nog wel een tijdje voor uitdagingen blijven staan. Met onze winkels, foodservicedistributie, online marktplaats en digitale tools zullen wij onze klanten optimaal in staat stellen om de uitdagingen waarmee zij worden geconfronteerd, aan te gaan. Dit zal ons in staat stellen om samen met hen te blijven groeien.”
Overigens presteerde Metro niet alleen sterk in West-Europa. In Rusland ging de omzet bijna 18% hoger, weliswaar gedeeltelijk geholpen door gunstige wisselkoersen. Ook in het oostelijke segment – met landen als Tsjechië, Polen en Turkije – groeiden de opbrengsten met bijna 15%.