Ook de twee grootste frisdrankproducenten ter wereld waarschuwen nu voor flink hogere prijzen: zowel Coca-Cola als PepsiCo zien de kosten significant stijgen en daardoor de druk op de marges toenemen.
“Inflatie met dubbele cijfers”
Beide multinationals publiceerden donderdag hun bedrijfsresultaten en gaven daarbij ook hun verwachtingen mee voor het lopende boekjaar. Die blijken hoogst onzeker. De kosten voor aluminiumblikjes, transport en arbeid lopen sterk op, wat de producenten geen andere keuze laat dan de prijzen te verhogen. De marges staan onder druk.
Financieel directeur Hugh Johnston van PepsiCo zei aan Reuters dat het bedrijf later in het jaar mogelijk de prijzen verder zou kunnen verhogen als de kosten meer stijgen dan verwacht, en sloot producttekorten niet uit. Bovendien zouden er voor sommige producten tijdelijk tekorten kunnen ontstaan omdat de bevoorradingsketen nog steeds verstoord is. Hij verwacht inflatie “met dubbele cijfers”. Ook bij Coca-Cola is men beducht: “Lijkt het erop dat het dit jaar perfect zal zijn? Nee, maar we doen wat we kunnen om onze volledige beschikbaarheid te optimaliseren,” aldus CEO James Quincey.
Coca-Cola zag vorig jaar de omzet stijgen met 17%, de winst bedroeg zelfs een kwart meer dan in 2020. Prijsverhogingen in het vierde kwartaal gaven de nettowinst een boost. De fabrikant rekent op een omzetgroei met 7 tot 8% dit jaar en verwacht verdere inflatie. PepsiCo zag in het vierde kwartaal een omzetgroei met 12%, maar de nettowinst landde wat lager wegens hogere kosten.