Heineken groeit met dubbele cijfers dankzij duurder bier en herstel na corona. Toch waarschuwt het moederbedrijf van Alken Maes voor fors hogere prijzen dit jaar door de inflatie.
Winst weer op peil
De Nederlandse bierreus herstelt goed na coronarampjaar 2020: vorig jaar lag de omzet liefst 11,8% hoger, vooral te danken aan prijsstijgingen en ‘premiumisatie’. Consumenten kozen vaker voor duurdere premium-bieren, zoals Affligem en IPA-merk Lagunitas. Het volume steeg met 4,6%, goed voor 231 miljoen hectoliter bier. In Europa verkocht de brouwerijgroep 3,8% meer bier, vooral te danken aan versoepelingen van de coronamaatregelen in het laatste kwartaal.
Begin vorig jaar kondigde CEO Dolf van den Brink een ingrijpend kostenbesparingsprogramma ter waarde van twee miljard euro aan. Liefst 8000 jobs, goed voor zowat een tiende van alle banen, zou verloren gaan. Vandaag ligt die sanering op schema en werd al 1,3 miljard euro bespaard. Het gevolg: de operationele winst ligt alweer bijna op pre-coronaniveau. Waar de brutowinst in 2020 nog meer 49,4% was gekelderd, steeg die nu weer met 43,8%. Netto klokte de winst af op 2,04 miljard euro, tegenover 200 miljoen onder nul een jaar eerder.
Drinken we in 2022 minder bier?
Ondanks die miljardenwinst waarschuwt Van den Brink al voor aanzienlijke prijsstijgingen in 2022. Heineken verwacht dat de productiekosten rond de 15% zullen stijgen omwille van de hoge inflatie en aanhoudende druk op de toevoerketen. Met name de prijzen van grondstoffen, energie en transport klimmen scherp, aldus de tweede grootste brouwer ter wereld. Heineken ziet zich genoodzaakt te compenseren met hogere prijzen, “wat kan leiden tot een zwakkere bierconsumptie”, geeft Van den Brink grif toe.
Op langere termijn zet de biergroep in op het de vernieuwen van zijn merken- en productportfolio, digitale transformatie en overnames. Heineken neemt sectorgenoot UBL in India over en versterkt zijn positie in Zuid-Afrika met de acquisitie van Distell, een distributeur en producent van cider en sterke dranken.