Psychedelische trips, sekstherapie en virtuele realiteit: Selfridges heeft een wel erg apart recept gevonden om mensen naar de warenhuizen te lokken. De Britse keten toont hoe retail los komt van winkelen.
Selfridges doet aan zelfzorg
In een marktlandschap waar de ene warenhuisketen na de andere het bijltje erbij neerlegt, doet Selfridges er alles aan om hip en relevant te blijven. Terwijl House of Fraser en Debenhams vorig jaar de deuren sloten, investeert hun rivaal in grootschalige evenementen en installaties. Vandaag staan maar liefst 237 Britse warenhuizen leeg, nadat 83% (dat is meer dan vijf op elke zes) van de belangrijkste Britse warenhuizen in de afgelopen vijf jaar de boeken neerlegden.
Daarentegen zette Selfridges vorige maand zijn Londense vestiging nog helemaal in het teken van Op-Artkunstenaar Vasarely, met NFT’s op de koop toe. Nu gaat het luxewarenhuis vol voor zelfzorg en -ontdekking: het evenement ‘Superself’ neemt bezoekers vanaf 28 februari mee op “een reis van opbeurende zelfontdekking en voedende zelfzorg”.
Dat doet de warenhuisketen onder andere met VR-capsules die klanten een psychedelische trip aanbieden met behulp van geuren, infraroodlicht, warmte en geluid, beschrijft The Guardian. Tien minuten lang zweven door “een kalmerend universum van caleidoscopische vormen en ontspannende muziek” middenin het kloppende winkelhart van Londen of Birmingham? Waarom niet.
Alles behalve retail
Ook sessies sekstherapie, vertrouwenscoaching of hypnose behoren tot de mogelijkheden om consumenten post-corona terug naar de winkelstraten te krijgen. Selfridges begrijpt dat het moet inzetten op andere belevenissen en diensten dan louter winkelen om fysieke winkels een blijvende rol te geven. Eerder waren er ook al evenementen rond thema’s zoals literatuur en milieu.
Op kosten besparen? Dat moet dan maar elders, zoals op de 450 personeelsleden die in 2020 nog de laan uit werden gestuurd. Of door het gebruik van ruimtes te optimaliseren, redeneren nieuwe eigenaars Central Group en Signa Holding. De Thais-Oostenrijkse joint venture wil in de iconische vestiging op Oxford Street onder meer een luxehotel openen en appartementen gaan verhuren.