Nestlé boekte afgelopen jaar opnieuw meer omzet, onder meer dankzij de sterke prestaties van zijn koffiemerken. Voor het lopende jaar houdt het bedrijf niettemin rekening met een groeivertraging.
Kosteninflatie
De gerapporteerde omzet van de Zwitserse voedingsreus steeg met 3,3% tot 87,1 miljard Zwitserse frank (83 miljard euro). Op autonome basis was er evenwel een groei van 7,5%, die voor een kwart te danken was aan prijsverhogingen. In het vierde kwartaal trok Nestlé de prijzen nog verder op om de stijgende kosten te compenseren en zijn marges te vrijwaren.
Per productcategorie leverde koffie de grootste bijdrage aan de organische groei, aangewakkerd door een sterk momentum voor de drie belangrijkste merken Nescafé, Nespresso en Starbucks. Zo steeg de verkoop van Starbucks-producten met 17,1% tot 3,1 miljard Zwitserse frank (3 miljard euro). Dubbelcijferige groei was er ook bij de dierenvoedingstak (Purina PetCare) en bij de vegetarische en plantaardige voeding. De babyvoeding moest dan weer terrein prijsgeven, door een slabakkende verkoop in China en de lagere geboortecijfers wereldwijd.
De onderliggende operationele winst steeg met 1,4% tot 15,1 miljard Zwitsers frank (14,5 miljard euro). De winstgevendheid daalde lichtjes, met een onderliggende operationele marge van 17,4%, schrijft Business AM.
Voor het lopende jaar rekent Nestlé op een autonome omzetgroei van ongeveer 5% en een onderliggende operationele marge tussen 17,0 tot 17,5%.