In Italië gaat Ferrero, bekend van onder meer Nutella, de onlineverkoop van enkele producten zelf in handen nemen via de lancering van een eigen webshop. Gisteren raakte ook bekend dat het Italiaanse concern zijn nettowinst afgelopen boekjaar fors opdreef.
Drukkingsmiddel?
Via de webshop zullen Italianen de bekende hazelnootpasta en Kinder-producten kunnen bestellen, meldt het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung. Het nieuwe distributiekanaal past in de uitbouw van de omnichannelstrategie van Ferrero. Voorlopig is bestellen enkel mogelijk in Italië, een timing voor een eventuele lancering in andere Europese landen is niet bekend.
In het licht van de (moeizame) prijsonderhandelingen afgelopen maanden is het natuurlijk ook een krachtig signaal naar de grote supermarktketens. In oktober verdwenen de kleine potten Nutella bij Colruyt nog uit de rekken, omdat beide partijen het niet eens raakten over de prijs. Begin deze maand bevestigde de discounter dat de onderhandelingen waren afgerond en dat hij enkel nog de grote potten zal verkopen.
Winst schiet omhoog
Intussen meldt De Tijd dat het zoetwarenconcern vorig boekjaar, dat liep tot eind augustus, een nettowinst realiseerde van 988 miljoen euro, een stijging met liefst 64%. De omzet van de groep kwam met 12,7 miljard euro 3,4% hoger uit dan het jaar ervoor.
Ferrero dankt de forse winstgroei niet alleen aan de stijgende verkopen: het Italiaanse bedrijf kon ook profiteren van gunstige wisselkoersen en boekte een stevige winst op financiële derivaten.