De hoge inflatie is koren op de molen van Walmart, nu prijsbewuste shoppers houvast zoeken bij de Amerikaanse winkelmastodont. Toch investeert het bedrijf net in nieuwe beleving en diensten, weg van klassieke retail.
Wow in de winkels
Walmart heeft het afgelopen jaar verrassend mooi afgesloten: de omzet ging in het laatste kwartaal met een half procent omhoog, ondanks de hogere kosten en toeleveringsproblemen. Over het hele jaar steeg de omzet met 2,4%, vooral dankzij sterke prestaties op de Amerikaanse markt. Het bedrijf gaat er prat op, ondanks de hogere kosten en sterke inflatie, toch even veel prijsverlagingen te hebben doorgevoerd. Dat bleek de prijsbewuste consument duidelijk te waarderen.
De e-commerceverkoop steeg in de Verenigde Staten met 11%, al zorgden de coronaversoepelingen voor een forse terugval naar het jaareinde toe. In het vorige kwartaal klom de onlineverkoop nog maar met 1%, ten opzichte van 70% groei in de afgelopen twee jaar.
Hoog tijd dus om weer te investeren in de fysieke winkels, begreep Walmart. De retailer heeft al een duizendtal winkels gerenoveerd en test nu ook nog een nieuw ‘Time Well Spent’-concept, dat klanten een interactieve “wow”-ervaring moet geven door nieuwe producten en nieuwe technologie te combineren in dynamische displays. Er worden ook shop-in-shops voorzien voor partnermerken zoals kledinglabel Gap. Klanten willen nog “aanraken, voelen en proberen”, luidt het. QR-codes geven meer informatie over producten.
“String of life”
Tegelijk beweegt Walmart echter weg van het klassieke ‘winkeltje spelen’, zelfs van productverkoop ‘tout court’. Een gediversifieerd bedrijfsmodel is het nieuwe normaal, meent CEO Doug McMillon: “Onze winkels zijn hybride geworden, het zijn zowel winkels als fulfilmentcenters”, vertelt hij aan Forbes. Het worden bovenal ook dienstencentra: de toekomst van Walmart is er een van zowel retail, financiële diensten als gezondheidszorg.
McMillon wil gezinnen breder gaan bedienen, met een ruime waaier aan complementaire producten en diensten. Zo wil Walmart zijn bezorgservice nog verder uitrollen, niet alleen tot aan de voordeur maar werkelijk tot in huis. Walmart InHome is er nu al voor zes miljoen Amerikaanse huishoudens, maar dat moet er dertig miljoen worden. Ook de fulfilmentdiensten, die vorig jaar met meer dan 500% groeiden, moeten uitbreiden. Het online assortiment telt vandaag overigens al meer dan 200 miljoen artikelen.
Ondertussen neemt de retailer de financiële apps EVEN en ONE over, met als doel van Walmart dé partner te maken die Amerikanen helpt hun financiën te beheren. De warenhuisreus gaat voor een ‘string of life’-strategie, net zoals rivalen Amazon en Alibaba, waarbij de retailers consumenten hun hele levensloop willen volgen en in alle mogelijk behoeften wil voorzien – zodat ze op den duur complete en eeuwige trouw zweren. Dat het werkt, bewijzen de cijfers: gezondheid en welzijn, waaronder farmacie en telegezondheidszorg, was de snelst groeiende activiteit in het vierde kwartaal. Steeds meer Amerikanen halen hun medicijnen dus al waar ze hun donuts kopen.