Greenyard zit naar eigen zeggen op schema op zijn jaardoelstellingen te halen. De beslissing om een aantal seizoensgebonden producten niet meer te verkopen, woog in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar wel op de omzet.
Duurzaamheid en transparantie
De groente- en fruitreus boekte tijdens de eerste negen maanden van zijn financieel jaar 2021-2022 een omzet van 3,21 miljard euro, een stijging op autonome basis van 1,2%. De afdeling ‘Fresh’ groeide met 0,9% tot 2,67 miljard euro, terwijl ‘Long Fresh’ er met 2,7% op vooruitging.
Tussen oktober en december viel de groei wel volledig stil, met een omzet van 1,06 miljard euro. Greenyard wijt dat grotendeels aan de beslissing om de commercialisering van bepaalde seizoensgebonden categorieën in het Fresh-segment stop te zetten. “De onderneming is vastberaden om de transparantie in de toeleveringsketen voortdurend te verbeteren om te voldoen aan haar strenge criteria voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Dat was voor deze categorieën niet mogelijk.”
Zonder die stopzetting zou de groei in het derde kwartaal op 1,5% zijn uitgekomen, stelt Greenyard. Het bedrijf zit wel nog steeds op schema om zijn jaarprognose te halen en herhaalt zijn ambitie om tegen het boekjaar 2024-2025 een omzet van vijf miljard euro te realiseren. Om de oplopende kosten op te vangen, heeft het concern zijn prijzen verhoogd en de effecten daarvan zouden in de komende kwartalen zichtbaar moeten worden. Volgens Greenyard is er, in het licht van de inflatie, trouwens een “groeiend begrip voor de noodzaak van prijsstijgingen.”